Sieć sklepów IKEA wycofuje ze sprzedaży produkty firmy Mondelez. Jak podają wiadomościhandlowe.pl, polski oddział, uzasadniając tę decyzję, powołuje się na rozwój słodkości pod marką własną.
Decyzja o wycofaniu tych produktów (Mondeleza - red.) wynika z długoterminowej strategii związanej z rozwojem własnych wyrobów cukierniczych pod marką IKEA. Już od wielu lat Ikea stawia na produkty cukiernicze pod marką IKEA i stale rozwija własną ofertę wyrobów czekoladowych i słodyczy
- przekazała Aneta Gil, liderka ds. komunikacji zewnętrznej IKEA Retail.
Polskie stanowisko jest identyczne z tym przekazanym przez szwedzki oddział sieci.
Wycofamy produkty Mondelez, które mamy w naszym asortymencie. Opieramy się przede wszystkim na długoterminowej ambicji posiadania jak największej liczby produktów IKEA w naszym portfolio. Od kilku lat koncentrujemy się na wyrobach cukierniczych marki IKEA i dalej rozwijamy własne produkty czekoladowe i cukierkowe
- mówił Mattias Hennius, rzecznik prasowy szwedzkiej IKEA, cytowany przez portal sweden.postsen.com.
Choć IKEA twierdzi, że zakończenie współpracy z firmą Mondelez wynika z chęci rozwoju własnej marki, to w tle wciąż pozostaje wojna w Ukrainie. Szwedzkie media uważają, że jest to cichy bojkot ze strony sklepu meblarskiego, ponieważ koncern, do którego należy m.in. Milka, nie wycofał się z działalności w Rosji.
Co więcej, Mondelez przechodzi prawdziwy kryzys na runku w Szwecji i Norwegii. Wiele firm rezygnuje tam ze współpracy ze spółką. Wśród nich są m.in. Siły Zbrojne Szwecji, skandynawskie linie lotnicze SAS, szwedzki Związek Piłki Nożnej, a także wesołe miasteczko Liseberg w Goeteborgu. Z kolei w Norwegii z produktów koncernu Mondelez zrezygnowały m.in. linie lotnicze Norwegian oraz sieć hotelowa Strawberry.
Jednak warto podkreślić, że koncern, do którego należy IKEA, także nie do końca wycofał się z rosyjskiego rynku. Właściciel szwedzkiego giganta Ingka Group kontynuuje działalność w Rosji poprzez firmę Mega, która zarządza 14 centrami handlowymi. IKEA wstrzymała swoją działalność w marcu 2022 r., zamykając 17 sklepów stacjonarnych, a po jakimś czasie zamknięto również sklep internetowy.