CPK odsłania karty i pokazuje swoje "serce". Tak będzie wyglądać megalotnisko

Centralny Port Komunikacyjny przedstawił plany architektoniczne przyszłego lotniska przesiadkowego, które nazywa "sercem" całego portu. Megalotnisko ma mieć dwa poziomy i bardzo rozbudowane atrium, z którego skorzystają także podróżujący koleją czy autobusami.

- Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży - mówił o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego Grant Brooker, Head of Studio Foster + Partners. Brytyjskie konsorcjum przygotowało projekt budowlany przyszłego lotniska. - Jestem przekonany, że ta nowoczesna architektura, która została opracowana przy udziale projektantów ze światowej czołówki, stworzy gigantyczne możliwości biznesowe, przyciągnie inwestycje zagraniczne i będzie stymulować gospodarczo nie tylko Polskę, ale cały region Europy Środkowo-Wschodniej - zapewniał Marcin Horała, który jest pełnomocnikiem rządu do spraw CPK.  

Zobacz wideo Czy CPK powinno być zlikwidowane? Kosiniak-Kamysz: Ta inwestycja nie jest potrzebna

Centralny Port Komunikacyjny. Wiemy, jak będzie wyglądać megalotnisko

Nad przedstawionym w czwartek projektem miało pracować 250 projektantów i ekspertów. Mikołaj Wild, prezes spółki CPK o lotnisku mówi, że jest "sercem CPK" i "lotniczą bramą na świat" oraz dla przylatujących "pierwszym doświadczeniem z naszym krajem". Centralnym elementem portu ma być atrium. Zlokalizowane będzie pod jednym dachem w kształcie "diamentu". Atrium ma w zamyśle stworzyć przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego, przez co będzie miejscem, gdzie spotkają się pasażerowie korzystający z różnych środków transportu. Autorzy projektu liczą, że będzie nawet na tyle atrakcyjne, że przyciągnie pracowników i gości pobliskiego Airport City, czyli części hotelowej, biurowej i handlowej.   

Sam terminal pasażerski lotniska zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw. Położony będzie na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Pasażerowie z tej drugiej strefy będą mogli przemieścić się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd. We wszystkich strefach pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek. - Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych - opisuje plany lotniska brytyjski projektant.  

Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in) w CPK będą także samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek.  

Centralny Port Komunikacyjny to rewolucja transportu w Polsce?

W pierwszym etapie lotnisko ma obsługiwać 40 mln pasażerów. CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. Następnie port będzie rozbudowywany modułowo w zależności od zainteresowania. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) prognozuje, że w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów. - Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata - mówił Grant Brooker. 

Zgodnie z założeniem lotnisko będzie połączone z dworcem kolejowym i pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego z głównymi miastami w Polsce. "Dworzec kolejowy CPK to 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony" - czytamy w komunikacie prasowym. Z dworca kolejowego pasażerowie będą mogli łatwo dostać się dworca autobusowego i Airport City.

Więcej o: