Jak informuje portal dlahandlu.pl, sieć sklepów Carrefour w ciągu sześciu miesięcy zamknęła 71 punktów sprzedaży na terenie Polski. Jeszcze w 2022 roku francuski gigant miał 928 placówek. Aktualnie jest to 95 hipermarketów, 153 supermarkety, 602 placówki typu convenience i siedem dyskontów Supeco. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba sklepów zmalała z 955 do 857.
Większość zamkniętych placówek to franczyzy, czyli prywatne punkty działające pod szyldem Carrefour. Jak podkreśliła sieć w odpowiedzi na pytanie dziennikarzy TVN24, "sklepy te [sieci Carrefour - red.] prowadzone są w różnych modelach biznesowych - jako nasze sklepy własne, ale także jako sklepy franczyzowe prowadzone przez partnerów biznesowych naszej sieci". "W takim właśnie modelu - współpracy franczyzowej - działają zarówno sklepy osiedlowe jak również wybrane supermarkety i hipermarkety z logo Carrefour. Niestety i na ten format sklepów negatywny wpływ ma trudna sytuacja gospodarcza w naszym kraju" - pisze biuro prasowe.
Sieć dodaje również, że franczyzobiorcy odczuwają wzrost kosztów prowadzenia działalności m.in. przez podwyżki cen prądu czy koszty wynajmowanych lokali. "Wszystkie te elementy wpływają na rentowność prowadzonego przez nich sklepu, nierzadko powodując, że placówka, która jeszcze kilkanaście miesięcy temu przynosiła zyski, przestała być dochodowa" - zaznacza biuro.
Jednocześnie podano, że sieć wspiera swoich partnerów biznesowych i nawet w trudnych sytuacjach starają się "poszukiwać możliwości przywrócenia sklepu do rentowności". "Jeżeli jednak właściciel sklepu i my nie widzimy takiej możliwości w określonej perspektywie czasowej, staramy się wychodzić naprzeciw naszemu partnerowi i pomagać w zamknięciu takiego nierentownego sklepu. Tak było w przypadku ok. 50 sklepów osiedlowych zamkniętych w pierwszej połowie 2023 roku" - czytamy w przesłanej do portalu odpowiedzi.
Jak się okazuje, wyniki finansowe francuskiej sieci w Polsce, są na najsłabszym poziomie na terenie Europy. Według informacji wiadomoscispozywcze.pl polski oddział grupy Carrefour w czasie pierwsze półrocza 2023 odnotował 1,098 mld euro sprzedaży. W drugim kwartale roku było to 572 mld euro, jednak uwzględniając aktualne kursy walut i ceny paliw, sprzedaż zmalała o 0,5 proc. - pisze dlahandlu.pl.