Organizacja European Cockpit Association przeprowadziła w lipcu badanie dotyczące poziomu zmęczenia europejskich pilotów. 75 procent pilotów, którzy wzięli w nim udział, przyznało, że w ciągu czterech tygodni poprzedzających badanie przynajmniej raz zapadło w drzemkę w trakcie lotu. Przewodniczący ECA stwierdził, że raport jest "bardzo niepokojący". Wskazano również strukturalne przyczyny, które doprowadziły do poważnego kryzysu w europejskim systemie zarządzania zmęczeniem pilotów.
W badaniu wzięło udział niemal 6900 europejskich pilotów z 31 krajów. Jedna czwarta pilotów przyznała się do co najmniej pięciu drzemek w badanym okresie. Aż 73 proc. respondentów powiedziało, że w ich pracy nie ma warunków pozwalających na odpowiednią regenerację. 60 proc. badanych boi się, że jeśli nie wyrażą zgody na ponadwymiarowy czas pracy, spotkają ich za to negatywne konsekwencje ze strony szefa. Dlatego jedna piąta pilotów co najmniej dwukrotnie zgodziła się pracować dłużej, niż wynika to z ich obowiązków.
Linie lotnicze stosują rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo pasażerów. W kokpicie samolotu znajdują się zazwyczaj dwaj piloci, a dodatkowo mogą oni korzystać z funkcji autopilota. Jednocześnie eksperci zwracają uwagę, że obaj piloci powinni w trakcie lotu zachowywać czujność, aby kontrolować nawzajem swoje działania.
Przewodniczący ECA stwierdził, że badanie "to niepokojące sygnały i wyraźna przesłanka wskazująca na to, że w wielu europejskich liniach lotniczych zagrożenia związane ze zmęczeniem nie są dobrze zarządzane". Poinformowano, że problem ma charakter systemowy i dotyczy całej Europy. Zauważono zarazem, że najniższe wyniki w zakresie zarządzania zmęczeniem uzyskują linie lotnicze zarejestrowane na Malcie, w Hiszpanii, Irlandii i Wielkiej Brytanii.
Autorzy badania zauważyli, że standaryzacja zarządzania ryzykiem zmęczenia pilotów oraz nadzór organów regulacyjnych poszczególnych państw europejskich wymagają gruntownych zmian. Potwierdzają to sami piloci. Prawie 90 procent stwierdziło, że pracodawcy nie reagowali we właściwy sposób na raporty pilotów, którzy informowali o problemie nieodpowiedniego zarządzania ich zmęczeniem.