Technologiczni giganci publikują raporty kwartalne. Alphabet i Microsoft zwiększają zyski o 1/3

Robert Kędzierski
Największe firmy technologiczne opublikowały raporty za I kw. 2017 roku. Zarówno Alphabet, właściciel Google, jak i Microsoft, znacząco zwiększyły zyski. W przypadku drugiej z firm powód lepszych wyników jest zaskakujący, bo hybrydy Surface sprzedawały się gorzej.

Amerykańskie firmy pierwszy kwartał mają już za sobą i publikują wyniki. Wyczytać z nich można wiele nie tylko o kondycji gigantów, ale i o zmianach, jakie zachodzą na rynku.

Alphabet, właściciel m.in. Google, porównując rok do roku, zwiększył zyski o 29 proc. do poziomu 5,4 mld dol. Wzrost przyniosły głównie urządzenia mobilne oraz YouTube. Wpływy z reklamy wzrosły o 19 procent. 

Najważniejszy jest wzrost dochodu z reklam, w które klikają konsumenci. Przychód z tego tytułu jest większy aż o 44 proc. To istotne, bo zwiększenie dochodu z reklam wyświetlanych wydaje się łatwiejsze do osiągnięcia. 

Analitycy podkreślają fakt, że mijający kwartał może być ostatnim, w którym widać wzrost przychodu z YouTube. Część reklamodawców nie jest bowiem zadowolona z faktu, że ich reklamy pojawiają się podczas emisji nagrań ekstremistów czy osób nawołujących do nienawiści. Dwaj amerykańscy operatorzy komórkowi zdecydowali się nawet na wstrzymanie współpracy z YouTube. 

Firma w odpowiedzi na krytykę zapowiedziała, że zamierza rozwiązać problem wykorzystując sztuczną inteligencję. Sundar Pichai, prezes spółki, zapewnił, że to właśnie uczenie maszynowe i inne technologie tego typu zaczęły przynosić dochód. Firma oczekuje wyraźniej poprawy w tym segmencie działalności. Sztuczna inteligencja jest coraz powszechniej wykorzystywana przez wszystkie spółki należące do Alphabet.

Microsoft osiągnął przychody na poziomie 23,6 mld dol. Zwiększył zysk o 28 proc. - do 4,8 mld. dol. Najważniejsza jest jednak struktura dochodów, która wyraźnie się zmienia.

Najbardziej uderza spadek sprzedaży hybryd z rodziny Sufrace. Przychód z tego tytułu zmniejszył się o 26 procent. Pociągnęło to spadek w segmencie komputerów osobistych o 7 procent. Gdyby nie Surface Microsoft miałby do przekazania same dobre wiadomości - przychody ze sprzedaży systemu Windows wzrosły o 5 proc., z reklamy o 6 proc., z gier o 4 proc.

Ta wzrostowa tendencja jest widoczna w niemal wszystkich innych segmentach działalności Microsoftu. W przypadku chmury Azure jest on gigantyczny - wynosi aż 93 procent. Zysk z Office 365 zwiększył się aż o 45 proc. Cały segment biznesowy wzrósł o 22 procent, przychód z tego tytułu wyniósł 8 mld dol. 

Intel zwiększył zysk o 45 proc. W pierwszym kwartale wyniósł on 2,9 mld dol. Amazon również odnotował większy zysk. I w tym wypadku wzrost jest wyraźny - wyniósł 40 proc. Kwota zysku jest jednak stosunkowo mała - wynosi zaledwie o 0,7 mld dol.

Przyszłość w chmurze

Google i Microsoft zarabiają więcej przez te same mechanizmy. Wzrasta zapotrzebowanie na chmurę obliczeniową, sztuczną inteligencję, algorytmy. Zwiększenie zysku z reklam, w które klikają odbiorcy o 44 proc. oznacza, że udaje się je lepiej dopasować. Powiększenie przychodów z chmury Azure o 93 proc. świadczy o tym, że więcej firm chce szybciej i sprawniej wyciągać wnioski z zachowania konsumentów. Oznacza to, że w najbliższych latach technologie związane ze sztuczną inteligencją będą zyskiwały na znaczeniu.

***

Więcej o: