Google inwestuje w konkurenta Ubera. Gigant szuka miejsca na dalszy wzrost

Robert Kędzierski
Google inwestuje w indonezyjskiego konkurenta Ubera. Powody decyzji wydają się jasne: azjatycka gospodarka rośnie w oszałamiającym tempie.

Google zainwestował wraz z dwoma azjatyckimi partnerami w indonezyjską firmę Go-Jek, określaną jako lokalny konkurent Ubera. Jak wyjaśnia gigant internetu na swoim blogu decyzja ma wpłynąć pozytywnie na rozwój indonezyjskiej ekonomii cyfrowej i pobudzić tworzenie startu-upów. 

W szerszym kontekście decyzja Google ma znaczenie strategiczne. Spółka liczy bowiem na "kolejny miliard użytkowników" pozyskany na całym świecie. Indonezyjski rynek jest jednym z tych, które ten wzrost może przynieść. W kraju z internetu korzysta bowiem 122 mln osób - to piąty kraj świata pod względem użytkowników sieci

Google realizuje swój cel między innymi poprzez szkolenie programistów. Kursy Google przeszło już 60 tys. osób. Do roku 2020 ma ich być 100 tys. 

Agencja Reutera donosi, że kwota inwestycji poniesionej przez Google i jej dwóch partnerów z Azji wynosi 1,2 mld dol. Google stwierdza, że dzięki ich zaangażowaniu wartość Go-Jek wzrośnie z 4 do 6 mld dol.

W zeszłym tygodniu Go-Jek przejął trzy startupy związane z płatnościami online, co ma ułatwić ekspansję firmy. 

Czytaj też: Chińczycy kupili już tyle smartfonów, że więcej nie chcą. 

Optymistyczne prognozy

Decyzja Google jest uzasadniona. Zgodnie z raportami publikowanymi z końcem minionego roku południowy wschód Azji rozwija się znacznie szybciej niż się spodziewano. Cały obszar pod względem użytkowników sieci jest trzeci na świecie. Wartość rynku internetowego wyniosła w roku 2017 aż 50 mld dol. Prognozy na najbliższe lata są jeszcze bardziej optymistyczne - do 2025 r. rejon ma być wart 200 mld dol.

Jak wyjaśnia Tech Crunch jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku jest turystyka. Wartość rezerwacji online wzrosła z poziomu 19 mld dol. w roku 2015 do 26 mld w roku 2017. Jeszcze wyraźniej, bo o 40 proc. urósł e-commerce - wartość transakcji w ubiegłym roku wzrosła o 40 proc. i przekroczyła 10 mld dol.

Na tym tle rynek aplikacji służących do zamawiania transportu również wygląda dobrze. Wartość przewozów podwoiła się w ciągu ostatnich dwóch lat i przekroczyła 5 mld dol. Do roku 2025 rynek ma być wart 20 mld. dol.

***

Rafał Masny: Przez trzy lata na pensje przeznaczaliśmy 15 proc. zysków, reszta szła na inwestycje [NEXT TIME]

Więcej o: