Jak informowaliśmy rano w całej Polsce doszło do awarii większości państwowych serwisów. Padły zarówno serwery dostępne dla obywateli takie jak Obywatel.gov.pl czy ePUAP, jak te, z których korzystają wyłącznie urzędnicy.
Nie było więc możliwe szybkie załatwienie sprawy w urzędzie stanu cywilnego, wydziale zajmującym się dowodami osobistymi czy rejestracją samochodów. Urzędnicy działali według procedur awaryjnych przyjmując wnioski za pomocą papierowych formularzy. Samodzielne złożenie wniosku za pośrednictwem internetu było całkowicie zablokowane.
Ministerstwo Cyfryzacji zareagowało na awarię powołaniem sztabu kryzysowego. Centralny Ośrodek Informatyki, który nadzorował prace nad usunięciem awarii, poinformował, że działanie większości serwisów zostało przywrócone. Najpierw do życia wróciła strona CEPiK, następnie ePUAP. W następnym etapie przywracano kolejne strony i usługi.
Dobra wiadomość dotarła też do urzędników - naprawiono bowiem System Rejestrów Państwowych w ramach którego działają wydziały komunikacji, urzędy stanu cywilnego czy biura zajmujące się dowodami osobistymi. Informacje potwierdzają wpisy poszczególnych urzędów w całym kraju.
Postanowiliśmy sprawdzić, czy serwis obywatel.gov.pl działa normalnie. Przetestowaliśmy kilka usług: sprawdzanie punktów karnych, zgłoszenie urodzin dziecka, wymeldowanie się z pobytu stałego, wydanie karty EKUZ, wydanie dowodu osobistego. Wszystkie testowane usługi zdają się działać normalnie, bez zakłóceń. Logowanie się za pomocą Profilu Zaufanego (pz.gov.pl) w naszym przypadku przebiegło bez zakłóceń.
Czytaj też: Ministerstwa zwiększają zatrudnienie. Niektóre nawet o 25 proc.
Przedstawicielka Ministerstwa Cyfryzacji w rozmowie telefonicznej zapewniła nas, że wszystkie usługi powinny działać normalnie. Jeśli jest inaczej problemy mają zapewne charakter lokalny i chwilowy związany na przykład ze wzrostem zainteresowania rządowymi serwerami.
Ministerstwo Cyfryzacji planuje też publikację kolejnego komunikatu. Być może poznamy dzięki niemu przyczyny dzisiejszej awarii.