Bardzo duże problemy miał jeden z największych dostawców usług internetowych w Polsce - home.pl. Nie działały serwisy korzystające z usług tej firmy.
Serwis Niebezpiecznik podaje, że problemy home.pl zaczęły się dziś tuż po północy. Przez wiele godzin zdezorientowani klienci byli pozostawieni sami sobie. Home.pl poinformowało o problemach rano na swoich kanałach social media - na Facebooku i Twitterze:
Szanowni klienci, w chwili obecnej dostęp do usług: strony www, poczta, domeny, sklepy nie jest możliwy. Administratorzy pracują nad usunięciem awarii. Z uwagi na charakter prac nie możemy wskazać dokładnej godziny, gdy usługi będą już aktywne. Za utrudnienia przepraszamy.
Problemy z zapewnieniem dostępu do własnej strony lub usług miało wiele firm w polskim internecie. Przez wiele godzin nie działała m.in. aplikacja SkyCash pozwalająca na zakup biletów na pociągi i komunikację miejską.
Nie działają serwisy korzystające z home.pl fot. własny zrzut ekranu
Nieaktywna była też strona szczecińskiego Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego pozwalająca sprawdzić rozkład jazdy komunikacji miejskiej. Wiele osób i firm nie mogło też skorzystać z poczty e-mail dostarczanej przez home.pl. Nie można było także otworzyć strony samego home.pl.
Zaledwie kilka minut temu, ok. godziny 10:40 strony korzystające z usług home.pl zaczęły już działać. Wygląda więc na to, że sytuacja powoli się uspokaja, choć jak na razie home.pl nie informuje o zażegnaniu problemów.
Home.pl szybko wydało krótki komunikat w strawie porannej awarii. Okazuje się, że odpowiedzialny za problemy wielu firm w polskim internecie był atak DDoS (polegający na przeciążeniu serwerów poprzez wysłanie zbyt wielu zapytań jednocześnie).
Atak DDOS przyczyną niedostępności usług. Pełen komunikat dostępny w biurze prasowym http://home.pl.
Atak DDOS przyczyną problemów Home.pl fot. screen własny
Zaledwie po kilku minutach home.pl usunęło ze swojej strony komunikat o ataku DDoS. Z konta na Twitterze zniknął także tweet z linkiem do biura prasowego.
Home.pl ponownie wydał komunikat w sprawie porannej awarii. Firma potwierdza w nim, że przyczyną problemów był "największy atak DDoS w ponad 20 letniej historii firmy". Atak został przeprowadzony przez nieznanych sprawców, ale żadne dane klientów home.pl nie były zagrożone.
W wyniku prac administracyjnych o godzinie 9:45 atak został powstrzymany, a dostępność usług home.pl w pełni przywrócona. Podkreślamy, że opisana sytuacja nie miała i nie ma wpływu na bezpieczeństwo danych umieszczonych na serwerach użytkowników korzystających z usług home.pl.
---
Tydzień na Gazeta.pl. Tych materiałów nie możesz przegapić! SPRAWDŹ