- Każdy, kto chce zgłosić przez Internet utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, musi mieć Profil Zaufany - przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Dzięki niemu potwierdzi swoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć.
Po pierwsze, musimy pamiętać, że w zgłoszeniu utraty/kradzieży lub uszkodzenia dowodu osobistego nikt nie może nas wyręczyć. Musimy to zrobić osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie/częściowo ubezwłasnowolnionych w ich imieniu formularz mogą złożyć odpowiednio - rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Po drugie, należy odwiedzić tę stronę.
Zgłoszenie utraty dowodu osobistego fot. MC
Dobra wiadomość: usługa jest w pełni bezpłatna.
Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni dowód osobisty. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu.
Możesz je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez internet. Zatrzymaj zaświadczenie - może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż dwa miesiące.
1. Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.
2. Teraz potrzebujesz nowego dowodu osobistego. Wniosek o jego wydanie również możesz złożyć online. Sprawdź, jak to zrobić.
Wniosek o nowy dowód osobisty. fot. MC
Jeżeli twój dowód zaginął lub ktoś ci go ukradł - zgłoś to w banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.
Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.
Jeżeli podejrzewasz, że Twój dowód został skradziony zawiadom również policję.
Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po zgłoszeniu urzędnik unieważni twój dowód.