Pracownicze Plany Kapitałowe to długoterminowe i dobrowolne plany oszczędnościowe. Zaliczają się do tzw. III filaru polskiego systemu emerytalnego. PPK w życie weszły 1 stycznia 2019 roku. To dość korzystny system oszczędzania środków na emeryturę, ponieważ do odkładanej kwoty dopłaca nam pracodawca. Jeśli decyzja o tym, czy w PPK zostać, czy z nich wyjść jeszcze przed wami, na naszym portalu przygotowaliśmy poradnik, który rozjaśnia, na czym polega ten system. Załączyliśmy także algorytm, który umożliwi podjęcie decyzji poprzez odpowiadanie na proste pytania TAK/NIE.
O tym, w jakiej instytucji finansowej wpisanej do ewidencji PPK będziemy oszczędzać, decyduje pracodawca. Może one wybrać między 20 podmiotami. To na stronie każdej instytucji można sprawdzić swój stan konta.
Proces logowania może się różnić w każdej z nich i to na ich stronach należy szukać informacji, jak o zrobić. Stosowne informacje można znaleźć także w informacji wysyłanej do każdego pracownika rozpoczynającego oszczędzanie w PPK. Taki pakiet dla uczestnika PPK od instytucji finansowej powinien zatem zawierać informacje o tym, jak uzyskać dostęp do swego rachunku.
W wielu instytucjach taki dostęp będzie wiązać się nie tylko z możliwością podglądu historii wpłat do PPK, ale także z możliwością aktualizacji danych bądź zleceniem - bezpośrednio przez teleinformatyczny system - nabycia, odkupienia i zamiany jednostek uczestnictwa funduszy zdefiniowanej daty (zmiana funduszu i przenoszenie środków między funduszami).
- informuje rządowy portal Moje PPK.
Możliwe jest oszczędzanie w ramach PPK w kilku różnych instytucjach finansowych. Osoby, które mają kilka rachunków PPK, jeszcze przez jakiś czas będą musiały sprawdzać stan konta dla każdego podmiotu oddzielnie. To jednak ma się zmienić najpóźniej 1 stycznia 2022 roku. Do tej daty najpóźniej musi bowiem powstać funkcjonalność portalu Moje PPK, która umożliwia sprawdzenie wartości środków zgromadzonych na wszystkich utworzonych rachunkach PPK.