Już od kilku lat to Apple i Amazon biją się o miano najdroższej firmy na świecie. W 2018 roku kapitalizacja (giełdowa wartość wszystkich akcji) Apple przebiła bilion dolarów, a Amazon osiągnął taki wynik zaledwie miesiąc później. Spoglądając jednak na wartość poszczególnych marek (a nie całych przedsiębiorstw) to biznes Jeffa Bezosa radzi sobie nieco lepiej.
Jak wynika z zestawienia przygotowanego przez firmę Kantar, Najcenniejszą marką świata jest Amazon wart w 2021 roku 683,85 mld dol. Tuż za nim uplasowało się Apple (612 mld dol.) - obie marki utrzymały swoje pozycje z 2020 roku.
Pierwsze przetasowanie mamy na ostatnim miejscu podium. Google wskoczył na trzecie miejsce (458 mld dol.), spychając na czwarte Microsoft (410,27 mld dol.). Warto w tym miejscu zauważyć, że na 39. pozycji jest jeszcze YouTube (47,1 mld dol.), który jest co prawda osobnym brandem, ale wraz z Google należy do konglomeratu Alphabet.
Pozostałe miejsca na liście to również dominacja marek technologicznych lub powiązanych z branżą technologiczną. Piątą pozycję zajął Tencent (240,93 mld dol. - kontroluje wiele chińskich spółek technologicznych), dalej jest Facebook (226,74 mld dol.), Alibaba (196,91 mld dol. - właściciel m.in. e-sklepu AliExpress), Visa (191,29 mld dol.), McDonald's (154,92 mld dol.) i Mastercard (112,88 mld dol.).
W drugiej dziesiątce znalazły się niemniej znane marki: Moutai (chiński producent napojów alkoholowych), Nvidia, Verizon, AT&T, IBM, Coca-Cola, Nike, Instagram (należy do konglomeratu Facebooka), PayPal i Adobe.
Spore wrażenie robi też osiągnięcie Tesli. Marka firmy prowadzonej przez Elona Muska uplasowała się na 47. pozycji z wartością na poziomie 42,6 mld dol. To gigantyczna przewaga względem drugą z branży samochodowej Toyotą, którą wyceniono na niespełna 26,97 mld dol. (64. miejsce). Nieco dalej (67. miejsce) znalazł się jeszcze Mercedes-Benz (25,84 mld dol.), a na 71. pozycji - BMW (24,82 mld dol.).
Tesla urosła jednak względem poprzedniego roku aż o 275 proc., czyli zdecydowanie najwięcej spośród wszystkich stu klasyfikowanych marek. Drugi pod tym względem TikTok (45. pozycja, wartość - 43,52 mld dol.) zaliczył wzrost o "zaledwie" 158 proc. Zdecydowana większość firm może pochwalić się jedynie dwucyfrowym wzrostem wartości swoich marek.
W branży smartfonowej (pomijając już wspomniane Apple), mamy jeszcze Samsunga (42. pozycja, 46,77 mld dol.). Dalej są jeszcze chińskie marki - Huawei (50. pozycja, 38 mld dol.) i Xiaomi (70. pozycja, 24,89 mld dol.).