Nie Apple, a Amazon najcenniejszą marką świata. Gigantyczne wzrosty notuje Tesla i TikTok

Z zestawienia przygotowanego przez firmę Kantar wynika, że to Amazon jest dziś najwięcej wartą marką świata. Przedsiębiorstwo Jeffa Bezosa przebiło w rankingu drugie Apple. Najbardziej zaskakującą marką okazała się Tesla, która notuje nieprawdopodobny wzrost.
Zobacz wideo Studio Biznes odc. 81

Już od kilku lat to Apple i Amazon biją się o miano najdroższej firmy na świecie. W 2018 roku kapitalizacja (giełdowa wartość wszystkich akcji) Apple przebiła bilion dolarów, a Amazon osiągnął taki wynik zaledwie miesiąc później. Spoglądając jednak na wartość poszczególnych marek (a nie całych przedsiębiorstw) to biznes Jeffa Bezosa radzi sobie nieco lepiej.

Amazon droższy od Apple. Zestawienie najcenniejszych marek

Jak wynika z zestawienia przygotowanego przez firmę Kantar, Najcenniejszą marką świata jest Amazon wart w 2021 roku 683,85 mld dol. Tuż za nim uplasowało się Apple (612 mld dol.) - obie marki utrzymały swoje pozycje z 2020 roku.

Pierwsze przetasowanie mamy na ostatnim miejscu podium. Google wskoczył na trzecie miejsce (458 mld dol.), spychając na czwarte Microsoft (410,27 mld dol.). Warto w tym miejscu zauważyć, że na 39. pozycji jest jeszcze YouTube (47,1 mld dol.), który jest co prawda osobnym brandem, ale wraz z Google należy do konglomeratu Alphabet.

Pozostałe miejsca na liście to również dominacja marek technologicznych lub powiązanych z branżą technologiczną. Piątą pozycję zajął Tencent (240,93 mld dol. - kontroluje wiele chińskich spółek technologicznych), dalej jest Facebook (226,74 mld dol.), Alibaba (196,91 mld dol. - właściciel m.in. e-sklepu AliExpress), Visa (191,29 mld dol.), McDonald's (154,92 mld dol.) i Mastercard (112,88 mld dol.).

W drugiej dziesiątce znalazły się niemniej znane marki: Moutai (chiński producent napojów alkoholowych), Nvidia, Verizon, AT&T, IBM, Coca-Cola, Nike, Instagram (należy do konglomeratu Facebooka), PayPal i Adobe.

Marki z branży moto i smartfonów na dalszych pozycjach

Spore wrażenie robi też osiągnięcie Tesli. Marka firmy prowadzonej przez Elona Muska uplasowała się na 47. pozycji z wartością na poziomie 42,6 mld dol. To gigantyczna przewaga względem drugą z branży samochodowej Toyotą, którą wyceniono na niespełna 26,97 mld dol. (64. miejsce). Nieco dalej (67. miejsce) znalazł się jeszcze Mercedes-Benz (25,84 mld dol.), a na 71. pozycji - BMW (24,82 mld dol.).

Tesla urosła jednak względem poprzedniego roku aż o 275 proc., czyli zdecydowanie najwięcej spośród wszystkich stu klasyfikowanych marek. Drugi pod tym względem TikTok (45. pozycja, wartość - 43,52 mld dol.) zaliczył wzrost o "zaledwie" 158 proc. Zdecydowana większość firm może pochwalić się jedynie dwucyfrowym wzrostem wartości swoich marek.

W branży smartfonowej (pomijając już wspomniane Apple), mamy jeszcze Samsunga (42. pozycja, 46,77 mld dol.). Dalej są jeszcze chińskie marki - Huawei (50. pozycja, 38 mld dol.) i Xiaomi (70. pozycja, 24,89 mld dol.).

Więcej o: