Od lipca przyszłego roku będzie obowiązywał nowy standard telewizji naziemnej DVB-T2. Nawet 2 mln gospodarstw domowych może z tego powodu stracić dostęp do programów telewizyjnych.
TVN postanowił natomiast wykorzystać sytuację do wdrożenia szerzej HbbTV. To telewizja hybrydowa, którą można określić mianem telegazety nowej generacji. Dzięki podłączeniu do internetu technologia ta pozwala wyświetlać treści na ekranie podczas oglądania telewizji. W ten sposób można na przykład przeprowadzić interaktywną ankietę, wyświetlić informacje na temat oglądanego programu (podobnie jak w telewizji satelitarnej), a nawet zmienić wyświetlane treści, ponieważ całość działa analogicznie do aplikacji, które można instalować na inteligentnych telewizorach.
W naziemnym multipleksie eksperymentalnym TVN z Grupy Discovery przeprowadza testy aplikacji Player w HbbTV - podają wirtualnemedia.pl. Stacja chce rozszerzyć swoją ofertę telewizji hybrydowej we współpracy z Samsungiem.
Telewizja hybrydowa (HbbTV) to zupełnie nowy wymiar telewizji. Dzięki łączeniu zasięgu klasycznej telewizji linearnej z interaktywnością charakterystyczną dla środowiska digitalowego widz jest nie tylko odbiorcą treści nadawcy, ale może także uczestniczyć i reagować na to, co dzieje się na antenie. HbbTV to dobre narzędzie do personalizacji przekazu, w tym także reklamowego oraz do poszerzenia oferty, dające widzom dostęp do dodatkowych treści lub funkcjonalności – quizy, sondy, wyniki badań rynku.
- mówi w rozmowie z wirtualnemedia.pl Dorota Żurkowska, członkini zarządu TVN Grupa Discovery.
Więcej na temat nowinek technologicznych na stronie głównej Gazeta.pl
TVN liczy, że w ten sposób zwiększy też swoje przychody reklamowe, wdrażając stopniowo telewizję adresowalną. Ta pozwoli na wyświetlanie "dedykowanych reklam adresowanych do indywidualnych charakterystyk odbiorców".
HbbTV jest obecne w Polsce od lat. Sam TVN rozpoczął testy już w 2012 roku i od tego czasu wdrożył telewizję hybrydową w kilku formach, na różnych kanałach. Stacja wykorzystuje technologię m.in. do wyświetlana reklam. HbbTV znalazło zastosowanie również przy organizowaniu sond i quizów na kanałach TVN i Metro.
Takie rozwiązania wdrożyły też inne sieci. TVP szykuje się właśnie do odświeżenia swojej aplikacji i ma zamiar pozwolić na wyświetlanie treści do tygodnia wstecz od bieżącej daty. Polsat natomiast udostępnia od końca sierpnia w formie HbbTV treści z darmowej platformy streamingowej Polsat Go.
Wciąż jednak jest to mało popularna i słabo eksponowana w Polsce technologia. W dobie streamingu może jednak zyskać na popularności, zacierając różnice między VOD a tradycyjną telewizją.