Netflix już od lat dzieli i rządzi na rynku platform streamingu wideo. Ta dominacja wkrótce może jednak zostać zachwiana. Założona przez Reeda Hastingsa firma czuje na plecach oddech konkurencji - przede wszystkim serwisów Amazon Prime Video oraz Disney+.
Ta druga platforma ma za sobą jeden z najlepszych kwartałów w historii. W środę koncern Disney opublikował wyniki finansowe za drugi kwartał fiskalny (pierwszy kwartał kalendarzowy). Wynika z nich, że w pierwszych trzech miesiącach br. liczba użytkowników serwisu Disney+ zwiększyła się o 7,9 mln. Łącznie daje to już 87,6 mln subskrybentów, a jeśli doliczymy do tego również usługę Disney+ Hotstar (50,1 mln użytkowników), to daje nam to łącznie 137,7 mln osób korzystających z platformy Disneya.
Netflix tak dobrego kwartału za sobą nie ma. Wręcz przeciwnie. W kwietniu firma opublikowała bardzo niepokojące wyniki. Okazuje się, że po raz pierwszy od ponad dekady Netflix zaczyna tracić klientów - w ostatnim kwartale ich liczba spadła o 200 tysięcy. Nie jest to wielki exodus, ale jeśli dodamy do tego fakt, że w tym samym czasie konkurenci wzmocnili swoją pozycję, to jest to dość niepokojące.
Wzrostem liczby użytkowników może pochwalić się bowiem nie tylko wspomniany już Disney Plus, ale również HBO Max - w ostatnim kwartale platformie przybyło 3 mln klientów, co daje łącznie 77 mln aktywnych subskrybentów. Oczywiście ten wzrost w dużej mierze wynika z faktu, że HBO Max w ostatnich miesiącach zawitało na nowe rynki - w tym do Polski.
Oczywiście nawet mimo tych niepokojących danych Netflix wciąż pozostaje rynkowym hegemonem z 222 mln użytkowników. Minie sporo czasu zanim którykolwiek z rywali zbliży się do tego poziomu.
Disney Plus jest jedną z ostatnich wielkich platform sVOD, które wciąż nie zawitały nad Wisłę. Wkrótce jednak się to zmieni. Platforma, która ma w swojej bibliotece nie tylko bogatą ofertę filmów i seriali ze stajni Disneya, ale również wszystkie produkcje Marvela, pojawi się w Polsce już 14 czerwca.
Z informacji przekazanych przez The Walt Disney Company cena subskrypcji w naszym kraju wyniesie 28,99 zł miesięcznie lub 289,90 zł - w przypadku opłacenia abonamentu za cały rok.