Reklamy firmy Google nie spodobały się amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC) i teraz gigant z Doliny Krzemowej będzie musiał bronić swoich racji w sądzie. Za emisję 29 tys. spotów - które zdaniem FTC wprowadzały ludzi w błąd - firmie grozi 9,4 mln dolarów kary.
Federalna Komisja Handlu tłumaczy, że Google i iHeartMedia (największych amerykański holding radiowy zrzeszający ponad 850 stacji) zatrudnili influencerów (głównie artystów branży muzycznej) do reklamowania możliwości smartfonów Google Pixel 4. Reklamy miały zawierać zmyślone opinie i w latach 2019-2020 zostały wyemitowane na antenie prawie 29 tys. razy.
Google reklamował w spotach m.in. aparat z trybem nocnym Night Sight w modelu Pixel 4. Influencerzy tłumaczyli w nich, że uwielbiają robić perfekcyjne zdjęcia, a przy pomocy telefonów amerykańskiego producenta jest to wyjątkowo proste i przyjemne. Opowiadali również, jak na co dzień wykorzystują Pixela 4 i w czym pomaga im Asystent Google. Przykładowe spoty można odsłuchać na stronie komsji.
FTC uznała to za naruszenie prawa, bo - jak tłumaczy - artyści ani przed, ani w trakcie nagrywania i emisji spotów nie korzystali ze smartfonów Google Pixel 4. Tymczasem do prywatnych opinii znanych osób konsumenci z reguły przywiązują dużą uwagę. Komisja uznała więc reklamy za "wprowadzające w błąd" (ang. deceptive) i chce nałożenia kar dla obu firm.
Google i iHeartMedia zapłaciły influencerom za promowanie produktów, których nigdy nie używali, okazując rażący brak szacunku dla zasady tworzenia reklam w zgodności z prawdą [ang. truth-in-advertising - red.]
- powiedział dyrektor amerykańskiej agencji Consumer Financial Protection Bureau w komunikacie FTC.
W przygotowanej ugodzie Federalna Komisja Handlu i prokuratorzy generalni siedmiu amerykańskich stanów domagają się od firm zapłaty po 9,4 mln dolarów kary. Dokument zakazuje też Google i iHeartMedia podobnych praktyk w przyszłości i nakłada obowiązek składania komisji sprawozdań na temat zgodności reklam z prawdą.
Na razie nie wiadomo, czy przedsiębiorstwa przystaną na warunki FTC. Według serwisu Android Authority, Google zapłacił za emisję reklam 2,6 mln dolarów firmie iHeartRadio i kolejne 2 mln jedenastu mniejszym stacjom radiowym.