Polskie Koleje Państwowe jakiś czas temu otworzyło się na współpracę z zewnętrznymi firmami w kwestii sprzedaży biletów. I tak od kilku miesięcy bilety na pociągi możemy kupować nie tylko przez stronę internetową PKP, ale również przez aplikacje mobilne na smartfony i serwisy zewnętrznych partnerów.
Efekt - zdaniem PKP - okazał się zaskakująco dobry. Jak napisał Tomasz Gontarz z zarządu PKP Intercity, wyniki handlowe przebiły wszelkie oczekiwania przewoźnika. Dzięki współpracy z obecnie już trzema partnerami PKP sprzedały pierwszy milion biletów. Wynik udało się osiągnąć w ciągu niespełna siedmiu miesięcy.
Jako pierwsza sprzedaż biletów na pociągi państwowych kolei udostępniała aplikacja mPay (stało się to 31 maja 2021 roku). 2 czerwca podobną usługę zaoferowano w aplikacji na smartfony i poprzez stronę internetową serwisu e-podróżnik.pl. Pod koniec października do grona tego dołączyło KOLEO. Partner ten również zezwolił na sprzedaż biletów zarówno poprzez komputer, jak i aplikację.
Mamy milion! Przekroczona została bariera pierwszego miliona biletów sprzedanych przez agencyjne kanały sprzedaży. To ogromny sukces zarówno dla nas, jak i dla naszych partnerów mPay, e-podrożnik oraz KOLEO.pl. Cieszymy się z sukcesu i idziemy po więcej!
- napisało na Twitterze PKP Intercity.
Koleje dodają, że popularność zakupów biletów przez internet (zarówno poprzez strony internetowe, jak i aplikacje mobilne) stale rośnie. Obecnie kupuje je w ten sposób 70 proc. podróżnych. Jeszcze w 2019 roku było to 54,3 proc. osób. Jednocześnie spada sprzedaż w kasach i terminalach mobilnych w pociągu. W pierwszym półroczu br. wyniosła 32,4 proc., a trzy lata temu było to 46,2 proc.
Wygląda na to, że spora zasługa w tym sukcesie aplikacji mobilnych, które udostępnia każdy z trzech wspomnianych partnerów PKP. W końcu bilety na autobus czy samolot od lat kupujemy w dużej części nie na komputerach, ale smartfonach. W przypadku PKP jeszcze do niedawna pozostawała nieintuicyjna i niezbyt nowoczesna aplikacja IC Mobile Navigator oraz kiepsko działająca strona internetowa PKP, która na dodatek nie jest najlepiej przystosowana do urządzeń mobilnych.
Co ciekawe, PKP szykuje dla pasażerów kolejną metodę zakupu biletów na pociągi. Państwowy przewoźnik już w październiku zapowiedział bowiem swojej nowej aplikacji Pekapka, która zastąpi IC Mobile Navigator. Program ma być znacznie nowocześniejszy i - poza zakupem biletów - pozwoli m.in. na wygodne zamawianie posiłków na wybranych połączeniach. Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, z nowej aplikacji mamy skorzystać jeszcze w 2022 roku.
Więcej technologicznych treści znajdziesz na Gazeta.pl