Polska firma Nevomo stara się zrewolucjonizować kolej. W ten wtorek zaprezentowała technologię MagRail, która ma być elementem tej rewolucji. Z informacji zamieszczonych na stronie czytamy, że "MagRail to kolei magnetyczna używająca lewitacji, poruszając się na istniejących torach kolejowych z prędkością do 550 km/h. To hybrydowe rozwiązanie pozwala na funkcjonowanie zarówno systemu MagRail, jak i konwencjonalnych pociągów na tych samych liniach".
Na YouTube firmy zamieszczono nagranie z testu tej technologii w Nowej Sarzynie właśnie na istniejącej już infrastrukturze. Test zakończył się sukcesem. Według oświadczenia firmy efekt lewitacji uzyskano już po przekroczeniu przez prototyp pociągu 80 km/h. Uniesiono go na wysokość około 20 mm powyżej szyn.
To pierwszego tego typu rozwiązanie na świecie, które umożliwia zastosowanie nowych technologi, na istniejących torach. Należy je jedynie doposażyć w komponenty magnetyczne. Dzięki czemu propozycja firmy Nevomo jest dużo tańsza od konkurencji. Ponadto pociągi, korzystające z tej technologii nie potrzebują lokomotywy. Przez to, zajmując tyle samo miejsca co tradycyjny pociąg, mogą pomieścić więcej wagonów.
Z informacji zamieszczonych na stronie firmy wynika, że MagRail to dopiero początek. Celem jest kolej próżniowa (hyperloop). Ta technologia będzie jednak wymagała nowej, dedykowanej infrastruktury. Dzięki niej pojazdy, będące połączeniem pociągu i samolotu, będą poruszać się z prędkością do 1200 km/h. "Umożliwi podróż np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku. Pojazd będzie się poruszał w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, dzięki temu znacząco zredukowany jest opór powietrza" - czytamy na stronie.