Lewitujące pociągi w Polsce coraz bliżej. Wiemy, kiedy kolej magnetyczna zabierze pierwszych pasażerów

Kolej magnetyczna polskiej firmy Nevomo może zabrać pierwszych pasażerów w podróż już za 4-5 lat. Kiedy pociągi pasażerskie MagRail zabiorą nas za granicę? Ile będzie kosztować modernizacja infrastruktury kolejowej pod lewitujące pociągi? Gazeta.pl uzyskała odpowiedzi na te pytania.
Zobacz wideo Dramatyczna prognoza GUS-u. Polska może stracić nawet 11 mln mieszkańców

Polska firma Nevomo powiadomiła we wtorek 5 września o pierwszym na świecie udanym teście lewitującego pociągu. Pojazd MagRail rozpędził się do prędkości 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym. Test odbył się na ponad 720-metrowym odcinku toru testowego Nevomo w Nowej Sarzynie (województwo podkarpackie).

Ważący dwie tony pojazd o długości sześciu metrów zaczął lewitować przy prędkości około 70 km/h, a do 100 km/h rozpędził się w 11 sekund. Docelowo szybkie pociągi pasażerskie MagRail mają poruszać się po liniach kolejowych z prędkością do 550 km/h, znacznie skracając czas podróży. "Pomyślnie przeprowadzone testy dowiodły, że pojazdy kolejowe mogą lewitować na konwencjonalnych liniach kolejowych. To pierwsze na świecie osiągnięcie ma potencjał zrewolucjonizowania transportu kolejowego, płynnie łącząc tradycyjne systemy kolejowe z wizją przyszłościowych ultraszybkich rozwiązań, takich jak hyperloop" - wyjaśnia firma w informacji prasowej.

Pociąg MagRailPociąg MagRail Grafika: Nevomo

MagRail w Polsce. Znamy koszty modernizacji infrastruktury kolejowej

Co dalej planuje Nevomo? "Kolejnym krokiem będzie komercjalizacja rozwiązań dla transportu towarowego, certyfikacja i wdrożenie komercyjne w 2025 roku (terminale, prywatne tereny zakładowe, logistyka, porty, itp.) oraz industrializacja rozwiązań dla transportu pasażerskiego (przystosowanie do transportu pasażerów - kwestie bezpieczeństwa, niezawodności, skalowalnej produkcji masowej komponentów), pilotaż wdrożeniowy, certyfikacja" - wyjaśnił Gazecie.pl Kacper Koniarski, dyrektor ds. zarządzania produktem i współzałożyciel Nevomo.

Pociąg MagRailPociąg MagRail Grafika: Nevomo

Dowiadujemy się, że firma chce modernizować po kilkaset kilometrów linii dużych prędkości na rok. W przypadku adaptacji dla systemów towarowych koszty takiej modernizacji wyniosą ok. 2,5 miliony euro na kilometr linii jednotorowej, a dla systemów pasażerskich dużych prędkości będzie to 8-10 milionów euro na kilometr linii dwutorowej.

Kiedy pojedziemy koleją magnetyczną? Nevomo podaje datę

Gazeta.pl zapytała firmę Nevomo, kiedy lewitujące pociągi będą mogły przewozić pierwszych pasażerów. "Pierwsze pilotaże z dostępem publicznym to perspektywa końca lat dwudziestych - 2027/2028. Pierwsze podróże transgraniczne mogą odbyć się po roku 2030 - tu największą przeszkodą są zróżnicowane wymagania w zakresie bezpieczeństwa w procesach dopuszczenia do użytkowania oraz zasad operacyjnych i eksploatacyjnych w różnych krajach Europy" - przekazał nam Kacper Koniarski, dyrektor ds. zarządzania produktem i współzałożyciel Nevomo.

Z informacji zamieszczonych na stronie firmy wynika, że MagRail to dopiero początek. Celem jest kolej próżniowa, czyli tzw. hyperloop, która "będzie wymagała nowej, dedykowanej infrastruktury, pojazdy będą poruszać się z prędkością do 1200 km/h" - pisze na swojej stronie internetowej firma Nevomo.

Hyperloop to połączenie pociągu i samolotu. Umożliwi podróż np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku. Pojazd będzie się poruszał w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, dzięki temu znacząco zredukowany jest opór powietrza. Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem wykorzystując magnetyczną lewitację

- czytamy. Koniarski przekazał Gazecie.pl również, że firma nie planuje budowy toru testowego hyperloop jako takiego. Jak wyjaśnił, w technologii MagRail firma stawia na "interoperacyjność kolej-hyperloop".

Więcej o: