Technologia rozwija się w tak szybkim tempie, że staje się podstawą rozwiązań w wielu dziedzinach naszego życia. Nie dziwi nas już fakt, że samochody – szczególnie te z górnej półki – do kontrolowania pojazdu wykorzystują zaawansowane czujniki sprzęgnięte przez sztuczną inteligencję. To dzięki takim rozwiązaniom w niektórych SUV-ach napędzanych na 4 koła położenie każdego z nich analizowane jest nawet 100 razy na sekundę. Wszystko po to, by mieć całkowitą kontrolę nad przyczepnością, torem jazdy i komfortem podróżnych.
Wygodny samochód dobrej klasy z pewnością warto mieć, ale nie wolno zapominać o innych rozwiązaniach, które zastosujemy w pracy. Biuro jest przecież przestrzenią, w której ludzie sukcesu, na wysokich stanowiskach, spędzają sporo czasu. I w tym wypadku technologia może pomóc.
O sztucznej inteligencji słyszmy od dawna, ta technologia w ostatnich latach odnotowała spory skok rozwoju. Mówiąc najkrócej – AI może stać się naszym pracownikiem. Liczba zadań, które można jej powierzyć znacząco wzrosła. Sztuczna inteligencja coraz lepiej radzi sobie z obsługą klienta. W wielu przypadkach to wręcz konieczne, bo rośnie znaczenie e-handlu, przez co kontakt z klientem ma już często wyłącznie charakter cyfrowy. Algorytmy stały się coraz bardziej wyrafinowane – nie ograniczają się do odpowiadania na proste pytania. Potrafią na podstawie parametrów takich jak stopień naładowania baterii w smartfonie czy liczba zainstalowanych aplikacji określić nastrój, w którym się znajdujemy. I w inny sposób poprowadzić rozmowę.
Sztuczną inteligencję można również wykorzystać do analizy danych, aby pomóc firmom podejmować lepsze decyzje. Coraz częściej wykorzystywana jest też w celach marketingowych. Automatyczna personalizacja komunikatów oparta na analizie zachowania klientów jest dzisiaj znacznie łatwiejsza.
Znaczenie sztucznej inteligencji rośnie. Jest stosowana w coraz większej liczbie zawodów – nie tylko tych analitycznych, ale i kreatywnych. Algorytmy są na tak wysokim poziomie, że mogą pisać literackie teksty i malować obrazy. Aplikacji, serwisów, start-upów, które umożliwiają praktyczne wykorzystywane AI są setki, wiele z nich pojawiło się na rynku w ciągu ostatniego roku-dwóch.
Wykorzystanie tej technologii pozwala dziś zaoszczędzić nie tylko czas ale i pieniądze. Za pracę, którą wykonuje cyfrowy umysł płacić możemy mniej wykorzystując zaoszczędzone środki na inne cele – na przykład zakup wyższej klasy SUV-a. I skoro najbardziej uznani producenci korzystają z niej, by samochód był jeszcze bardziej luksusowy, dlaczego nie sięgnąć po nią we własnej pracy?
Technologie rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality - AR) i wirtualnej rzeczywistości (Virtual Reality - VR) stają się coraz bardziej powszechne w różnych miejscach pracy. Mogą być wykorzystywane do różnych celów, w tym szkoleń, nadzoru. Prezentowanie pracownikom informacji na temat oczekiwań wobec produktu, symulację zadań, zmieniających się środowisk pracy łatwiej pokazać w świecie wirtualnym. W praktyce ta technologia znajduje się już zastosowanie w przygotowaniu do pracy osób nowozatrudnionych, a także w rekrutacji.
Dzięki AR i VR ułatwiamy przepływ informacji i zwiększamy produktywność i zaoszczędzamy czas. To świetne narzędzie, które sprawdza się w pracy zdalnej, oraz wszędzie tam, gdzie pracują specjaliści z różnych krajów. Wraz z dalszym rozwojem tych technologii i ich szerszym przyjęciem, prawdopodobnie będziemy świadkami jeszcze większych korzyści dla naszego biura.
Kolejne rozwiązanie dla jednych jest codziennością, inni wciąż się przed nim opierają. W pracy, firmie, własnej działalności, warto przejść na cyfrową komunikację i nadzór nad wykonywanymi zadaniami. I tu narzędzi jest całe multum. Najpopularniejsze komunikatory pozwalają już nie tylko prowadzić grupowy bądź indywidualny chat, ale i prowadzić rozmowy głosowe czy widekonferencje „face to face". Umożliwiają wymianę plików, pracę w podgrupach, tworzenie kanałów komunikacyjnych związanych z poszczególnymi projektami. To elastyczne narzędzia, które wykorzystać można nawet do współpracy z innymi firmami, gdyż stają się coraz bardziej powszechne.
Popularne są też narzędzia do tzw. workflow – wizualizacji postępu prac nad danym wątkiem i kooperacji. Łatwiej kontrolować nam to, co robimy sami i to, co robią inni. Aplikacje – dostępne na smarfon lub komputer – zawierają szereg instrumentów takich jak lista zadań, kalendarz, statusy, które ułatwiają nadzór. Są też w pełni gotowe, by ułatwiać wymianę dokumentacji, zdjęć.
Aplikacje tego typu są też łatwe w użyciu. Ogólna idea polega na tym, że dany wątek przesuwa się z lewej strony ekranu do prawej – od planu przez wszystkie etapy realizacji po finalizację. Elastyczność tego rozwiązania jest na tyle duża, że da się je wykorzystać w każdej pracy.
Sprawna komunikacja jest jednym z najważniejszych aspektów działania w nowoczesnej firmie. To dlatego m.in. nowoczesne samochody tak duży nacisk kładą na systemy multimedialne, które są w pełni kompatybilne z naszymi smartfonami, potrafią zapanować nad powiadomieniami nawet, gdy jesteśmy w trasie i akurat robimy sobie przerwę np. na kawę. Dzięki technologii i komfortowi wysokiej klasy samochód może zmienić się w biuro na kółkach.