Ochrona środowiska staje się dla Polaków coraz ważniejszym tematem w życiu codziennym. Widoczne gołym okiem zmiany klimatu, niestabilna pogoda, drożejąca w wyniku powtarzających się suszy żywność to powody, dla których wiele osób chce zmienić swoje codzienne zachowania.
O tym, jak bardzo potrzebne są działania chroniące środowisko naturalne, świadczy m.in. stan Bałtyku. Według ekspertów jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych mórz na świecie. Akwen jest bowiem dość płytki. A, jak szacują specjaliści, trafiają do niego zanieczyszczenia produkowane łącznie przez 80 mln osób.
Niebezpieczne dla morskich stworzeń wytwory ludzkiej cywilizacji spływają do morza głównie rzekami. Przyrodzie można pomóc, wymaga to jednak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Na szczęście w Polsce działają świadomie ekologicznie firmy, które rozumieją, że edukacja, szczególnie w gronie najmłodszych, może przynieść wymierne efekty. Istotne jest bowiem wpojenie odpowiednich zachowań, które wpłyną na postawy konsumencie w wieku dorosłym.
Sporym zagrożeniem dla mórz i oceanów jest plastik. Produkowany na masową skalę od ponad 70 lat jest dosłownie wszędzie. Eksperci szacują, że z 9,1 mld ton, jakie do tej pory wyprodukowano, do recyclingu trafiło zaledwie 9 proc. Spora część z olbrzymiej masy, która nie została przetworzona, zalega na dnie zbiorników. W tym polskiego morza.
BRITA Materiał promocyjny
BRITA od 2021 roku inicjatorem akcji #FiltrujemyDlaBałtyku. Jest to program edukacyjny skierowany do dzieci w wieku szkolnym, który ma uświadomić najmłodszym, jak istotne jest ograniczenie zaśmiecania środowiska plastikiem. Dzięki akcji, której inicjatorem jest BRITA, najmłodsze pokolenie ma szansę przekonać się, jak wielkim wyzwaniem dla przyrody są plastikowe odpady, które rozkładają się nawet kilkaset lat. Wybory i zachowania kształtowane w młodym wieku mogą jednak pomóc.
Ambasadorką akcji skierowanej do dzieci jest foka Britka, Do tegorocznej akcji dołączyły również: Mewa Ewa i Dorsz Dorian. Mewa Ewa to przedstawicielka mewy srebrzystej. Pokazuje, że nie tylko ryby są zwierzętami morskimi. Ptaki żyjące nad morze i żerujące w Bałtyku to też morskie zwierzaki. Dorsz Dorian jest przedstawicielem największego w Bałtyku drapieżnika. Kiedyś postrach bałtyckich wód, dziś mniejszy (do 70 cm), ale nadal budzi respekt wśród innych mieszkańców morza. Jako król mocno zaniepokojony obecną sytuacją. Wie, że do Bałtyku rocznie wpada 27 300 ton plastikowych odpadów. Patronem merytorycznym akcji jest Fokarium Stacji Morskiej im. Prof. Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego w Helu.
W tym roku BRITA przygotowała szereg nowych materiałów edukacyjnych – zarówno dla dzieci najmłodszych, jak i starszych. Są to gotowe, merytoryczne scenariusze lekcji (z rozbiciem na dwie kategorie wiekowe: klasy 1-3 i 4-6), karty pracy dla dzieci (wystarczy wydrukować!), inspiracje do ekologiczno-edukacyjnych zabaw w domu. Wszystkie materiały dostępne są na stronie internetowej www.filtrujemydlabaltyku.pl.
Poza materiałami w tym półroczu czeka na dzieci i ich nauczycieli kreatywny konkurs z super nagrodami. Ekipa z Bałtyku - Britka, Ewa i Dorian zapraszają do konkursu na rzeźbę z plastiku. Nagrodą główną są: trzy wycieczki do kwoty 25 000 zł każda, 1 000 zł dla nauczyciela oraz zestawy: butelki filtrujące, gadżety po 30 szt. na wygraną klasę oraz nagrody pocieszenia. Jest więc o co walczyć.
Konkurs ma na celu przybliżyć dzieciom problem plastikowych odpadów. Jeśli nic nie zmienimy i nie ograniczymy zużycia plastiku to w 2050 roku w morzach i oceanach na całym świecie będzie pływać więcej plastikowych śmieci niż ryb.
Marka BRITA wierzy w ogromną empatię, jaka cechuje dzieci. Wierzy, że troska o żywe stworzenia i chęć pomocy im sprawi, że uczniowie szkół podstawowych chętnie zaangażują się w program i zmianę nawyków w szkole i w domu.
W akcji udział biorą też influencerzy i osoby zaangażowane w ochronę środowiska. Mają pomóc uświadomić fakt, że jednym z praktycznych sposobów na poprawę stanu środowiska jest picie filtrowanej wody. Pozwala to w wymierny i znaczący sposób ograniczyć produkcję jednorazowego plastiku oraz zmniejszyć liczbę wytwarzanych odpadów.
Działania marki BRITA dowodzą, że firma jest świadoma znaczenia swoich produktów dla ochrony środowiska. Przyrodę można chronić, zmieniając nawyki, a te najlepiej kształtować od najmłodszych lat. Dzięki interesującym, świetnie opracowanym materiałom rodzice i nauczyciele znacznie łatwiej zainteresują młodsze i starsze dzieci problemem zanieczyszczenia Bałtyku. Dowiedzą się, jak zmiana codziennych zachowań może chronić nie tylko cenne dla różnorodności biologicznej zwierzęta, ale poprawić stan całego środowiska.
Działanie BRITA to świetna okazja, by praktyczne zasady ekologii przypomnieli sobie dorośli. Tym bardziej że proekologiczne zachowania wpływają na domowy budżet. Picie wody filtrowanej to mniejsze wydatki na zbędnych produktach, łatwiejsze utrzymanie zdrowia i formy, a nawet więcej czasu na realizację życiowych planów i pasji.
Eksperci ostrzegają, że brak ograniczenia produkcji plastikowych odpadów sprawi, że morza i oceany stracą swój dawny charakter. Wciąż jednak możemy działać, by to zmienić.