Niemcy: Złe nastroje w Daimlerze. Zagrożone miejsca pracy

Zyski niemieckiego koncernu samochodowego Daimler, właściciela marki Mercedes-Benz, spadły w 2019 r. o ponad 60 procent. Nowa strategia kierownictwa nie wyklucza masowej likwidacji miejsc pracy.

Zysk koncernu Daimler w 2019 r. wyniósł 2,7 mld euro, to jest o 64 proc. mniej niż rok wcześniej, kiedy przedsiębiorstwo osiągnęło 7,6 mld euro. Jednocześnie koncern sprzedał w 2019 r. 3,34 mln pojazdów (samochodów osobowych, autobusów i ciężarówek) - tyle samo, co w 2018 r. Odnotowano też wzrost obrotów o trzy procent z 167,4 do 172,7 mld euro.

Niemcy: Daimler ze spadkiem zysków

Szef zarządu Daimlera Ola Källnius podsumowując te wyniki powiedział: "Mimo że wyniki za 2019 są wciąż odbiciem dużego zapotrzebowania na nasze atrakcyjne produkty, nie jesteśmy zadowoleni z zysków". Jak podkreślił, "wpływ na takie wyniki finansowe miały znaczące obciążenia w ubiegłym roku".

Obok zmian strukturalnych poważnym obciążeniem dla koncernu ze Stuttgartu był także skandal spalinowy. Dlatego pod koniec stycznia kierownictwo zapowiedziało w przypadku diesli spodziewane dodatkowe wydatki między 1,1 i 1,5 mld euro, które obniżą wynik operacyjny firmy. Jak podkreślił Ola Källnius, przyszłość przedsiębiorstwa leży teraz "w neutralnej mobilności, jeśli chodzi o emisję CO2 oraz w konsekwentnej cyfryzacji". Żeby to osiągnąć, przedsiębiorstwo zwiększyło inwestowanie w nowe technologie.

>>>Zobacz też: Alarmujące dane GUS pokazują, jak szybko wymiera Polska. Czekają nas głodowe emerytury?

Zobacz wideo

Planowana "strategia zrównoważonego biznesu"

Wyzwaniom transformacji w przemyśle motoryzacyjnym Daimler zamierza stawić czoła przy pomocy "strategii zrównoważonego biznesu". Aby osiągnąć cele dotyczące emisji CO2 oraz finansowania ważnych dziedzin elektromobilności, konieczne są ogromne nakłady techniczne i finansowe. W tym podniesienie wydajności, przy jednoczesnym odchudzeniu przedsiębiorstwa.

Likwidacja miejsc pracy

Do tego zaliczana jest zapowiedziana w listopadzie 2019 r. likwidacja około 10-15 tys. miejsc pracy. Pod koniec ubiegłego roku Daimler zatrudniał na świecie blisko 299 tys. pracowników.

Z powodu kolejnego załamania zysków, pracownicy Daimlera otrzymają premie mniejsze niż w roku ubiegłym. Jak zapowiedziało kierownictwo koncernu, 130 tys. pracowników objętych układami zbiorowymi otrzyma w 2020 r. tylko 597 euro udziału w zyskach. Do tego dojdzie jednorazowa premia w wysokości 500 euro. Rok wcześniej wyniosła ona jeszcze około 4965 euro.

Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle.

Więcej o:
Komentarze (14)
Niemcy: Złe nastroje w Daimlerze. Zagrożone miejsca pracy
Zaloguj się
  • 74polska

    Oceniono 4 razy 4

    Jak to jest firmy mają miliardowy zysk a i tak zwalniają, coś idzie nie tak na świecie. Już od dłuższego czasu jest taki trend, zyski są a miejsca pracy są likwidowane. Chciwość się źle kończy.

  • drzec.m

    Oceniono 3 razy 3

    Normalka. Zarząd najpierw podjął decyzję o oszukiwaniu klientów (afera spalinowa), więc... wyrzuci z pracy ludzi, którzy nie mieli z tym nic wspólnego. Ale coś innego jest ciekawsze: " 130 tys. pracowników objętych układami zbiorowymi otrzyma w 2020 r. tylko 597 euro udziału w zyskach" Piszecie po polsku? No to skoro nie dostaną *po* 597 euro, to wypadnie po jakieś 0,00459 euro na osobę. ;>

  • maro1234

    Oceniono 2 razy 2

    Czy firma musi zarabiać? Czy jeśli po opłaceniu wszystkich kosztów wychodzi na zero tj źle?

  • mocno_kwasny

    Oceniono 1 raz 1

    Dieselgate czyli za wałek trzeba płacić. Pomysłodawcy dali nogę z zyskami a ludzi trzeba zwolnić żeby ciąć koszta.

  • tsa69

    Oceniono 3 razy 1

    Niemcy bankrutem, Polska rośnie jak na drożdżach, taka sytuacja.

  • facio60

    Oceniono 7 razy 1

    U nas, na szczęście, takiego problemu nie ma. Wiadomo, Morawiecki - Pinokio, Kaczyński do niczego, Prezydent tylko narty i podpisy. Za czasów PO i PSL a także SLD, produkcja nowoczesne ych samochodów aż hulała a zaplecze konstrukcyjne takie, że zazdrościło nam pół świata 😂

  • spluwa-orginal

    Oceniono 3 razy 1

    Jak ktos w ciula gra to musi konsekwencje poniesc . Tylko , jak zwykle , ten maly , szary pracownik . Big bosy dalej kasuja milionowe uposazenia ze o bonusach juz nie wspomne .

  • ewropejczyk

    Oceniono 2 razy 0

    "poważnym obciążeniem ... był także skandal spalinowy ... w przypadku diesli spodziewane dodatkowe wydatki między ... które obniżą wynik operacyjny ... przyszłość przedsiębiorstwa leży teraz "w neutralnej mobilności"

    Podobnie jest w VW. Dlatego w całej Unii uruchomiony lobbing i nagonka na diesle (nawet te z bardzo małą emisją) i promowanie "elektryków". Prawdopodobnie unijne przepisy przyjdą z pomocą niemieckim koncernom i wymuszą przesiadkę.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX