Unia Europejska: Przygotujmy drogi i mosty na wojnę

Bruksela szykuje przyspieszenie w sprawie "mobilności wojskowej", czyli dostosowywania cywilnej infrastruktury, a także prawnych procedur do przerzutu wojsk na wschód Europy. Londyn dołącza do tego unijnego projektu.

Unia Europejska po raz pierwszy pochyliła się nad brakami w europejskiej "mobilności wojskowej" w 2018 roku, ale zaprojektowany na ten cel fundusz sześciu mld euro w budżecie UE na lata 2021-27 został brutalnie ścięty w 2020 roku przez przywódców 27 krajów Unii do zaledwie półtora miliarda. – Wojna była wtedy zupełnie poza horyzontem myślenia. Wojna w Ukrainie wszystko zmieniła – tłumaczył w czwartek [10.11.2022] szef unijnej dyplomacji Josep Borrell.

Zobacz wideo Prof. Tyrowicz: Jako ekonomista od dawna nie rozumiem decyzji podejmowanych przez RPP

Coraz bliżej NATO

Komisja Europejska zamierza teraz szukać dodatkowych pieniędzy na wspieranie infrastrukturalnych projektów "podwójnego zastosowania", czyli m.in. dróg i mostów nadających się do transportu ciężkiego sprzętu wojskowego. Celem jest m.in. takie dotowanie dróg z funduszy spójności, które uwzględniałoby wymogi "mobilności wojskowej". To oznaczałby, że również współfinansowanie krajowe dla unijnych inwestycji musiałby wpisywać się w ewentualne wymogi wojskowe.

– To wszystko oznacza jeszcze ściślejszą współpracę UE z NATO. Przecież nie ma dróg tylko wojskowych, kolei tylko wojskowych, mostów tylko wojskowych. To kluczowe dla naszej obronności, by szybko dostosować infrastrukturę UE do szybkiego przerzucania wojsk i sprzętu głównie z zachodu na wschód – tłumaczył Borrell. 

Przeczytaj więcej aktualnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl

Chodzi nie tylko o przygotowania – czy też o unijne wspieranie NATO w takich przygotowaniach – na wypadek napaści Rosji na kraje Unii, lecz także o przerzut pomocy dla Ukrainy. Już teraz ciężki sprzęt wojskowy musi omijać niektóre szlaki komunikacyjne m.in. w Niemczech. Z podobnym kłopotem zetknęli się w ostatnich tygodniach Francuzi, którzy są odpowiedzialni za nową grupę bojową NATO w Rumunii. Prezydent Emanuel Macron obiecał w połowie października przerzucenie tam czołgów Leclerc. Choć Paryż chciał wykorzystać tę zapowiedź do zademonstrowania swojej szybkości rozmieszczania wojsk, to – jak relacjonuje dziennik "Le Monde" – dotychczas udało mu się wysłać drogą lądową jedynie około dziesięciu opancerzonych wozów bojowych, a transporty z czołgami nie zostały dopuszczone do tranzytu niemieckimi drogami z powodu z ograniczeń tonażowych. Będą zatem transportowane do Rumunii koleją, co w tym przypadku oznacza znaczne wydłużenie transportu.

Komisja Europejska zamierza teraz przeprowadzić nową analizę braków "mobilności wojskowej" w UE i wspierać również logistyczną sieć paliwową, bo – jak tłumaczył Borrell – braki w tej kwestii także mogą utrudniać szybki przerzut wojsk. – Innym zadaniem jest uproszczenie procedur. Teraz aż pięć dni zajmuje uzyskanie dokumentów dla przemieszczenie zdolności wojskowych z kraju do kraju. Takie są przepisy. To może być skrócone choćby również przez digitalizację – powiedział Borrell.

Daniel ObajtekObajtek kupił działki tuż obok przyszłej elektrowni. "Moja sprawa"

Pieniądze dla Jasionki

W tym miesiącu Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka, związany z hubem przerzutu pomocy dla Ukrainy, podpisał umowę z Komisją Europejską na 16,5 mln dofinansowania przebudowy pasów kołowania i startowych, w czym pomogły dołączone do wniosku analizy służb NATO. To część puli 340 mln euro, które – jak uzgodniono w Brukseli już ostatniej wiosny – mają być przeznaczone na głównie niewielkie projekty w ramach "mobilności wojskowej" przede wszystkim dla Europy Środkowej. Te inwestycje obejmują też wzmocnienie połączeń kolejowych z portu w Antwerpii do Niemiec, by dłuższe pociągi mogły poruszać się na wschód, a także modernizację łącznie dwóch lotnisk w Polsce oraz wzmocnienie połączeń transportowych do bazy wojskowej Tapa w Estonii. Ponadto 5 mln euro ma być przeznaczone na zwiększenie potencjału wojskowego na łotewskim odcinku Rail Baltica.

– W ramach drugiego wezwania do składania wniosków będziemy wykorzystywać elastyczność budżetu UE, by wesprzeć jak najwięcej projektów, czego trzeba ze względu na obecną sytuację geopolityczną. Otrzymaliśmy 63 zgłoszenia projektów, w których wnioskowano o dofinansowanie w wysokości ponad 1 mld euro. Ogłosimy, które projekty zostały wybrane w grudniu 2022 roku – zapowiedziała dziś Adina Valean, komisarz ds. transportu. Zapowiedziała szukanie dodatkowych funduszy w ramach połówkowego przeglądu obecnej unijnej siedmiolatki budżetowej, który jest planowany na przyszły rok. 

MebleCzterodniowy tydzień pracy wprowadził producent mebli. Nie jako benefit

Wzmocnić cyberobronę

Komisja Europejska zamierza też wspierać unijną koordynację w kwestiach obrony cybernetycznej. – Musimy mieć zdolność nie tylko do cyberobrony, lecz także do ataku – przekonywał dziś Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego, choć na razie instytucjom UE byłoby nadzwyczaj trudno wejść w tę domeną pozostającą w gestii poszczególnych krajów Europy. Bruksela ponagla państwa UE do przyjęcia i stosowania opracowanych przed trzema laty unijnych wytycznych co do bezpieczeństwa dostawców technologii 5G (obecnie chodzi głównie o kontrowersje wokół Chin). – Chodzi o Niemcy, ale nie tylko – powiedziała Margrethe Vestager, wiceszefowa Komisji. 

Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle

 
Więcej o: