Jeśli tylko posiadamy profil zaufany (tu podpowiadamy, jak go założyć) lub tymczasowy profil zaufany (instrukcję założenia TPZ znajdziecie tutaj), możemy uruchomić eSkrzynkę. Pozwoli nam to uniknąć wychodzenia po odebranie przesyłki poleconej na pocztę, gdzie narażamy się na zakażenie, a poza tym tracimy czas, stojąc w długich kolejkach. Listy polecone będą dostarczane na naszą eSkrzynkę w formie dokumentu elektronicznego.
By założyć eSkrzynkę należy podpisać się profilem zaufanym na stronie gov.pl, która przeniesie nas do kreatora weryfikującego nasze dane osobowe, a dokładnie adres zameldowania zgodny z ewidencją PESEL. A zatem:
Założenie eSkrzynki jest całkowicie darmowe i możliwe wyłącznie przez internet. W czasie jej zakładania jesteśmy zobowiązani do podania prawdziwych danych. Warto wiedzieć, że w ten sposób nie będziemy mogli odbierać przesyłek nadawanych przez Sądy i Trybunały, prokuraturę i inne organy ścigania oraz komorników sądowych.
Możliwość założenia eSkrzynki została utworzona na mocy Ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 roku o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. 2020 poz. 695) - art. 15zzu1 i nast.