Dzieci spędzające ponad 2 godziny przed ekranem częściej mają problemy psychologiczne

I to niezależnie od poziomu aktywności fizycznej.

Badanie PEACH (Personal and Environmental Associations with Children's Health - powiązania czynników środowiskowych i osobistych ze zdrowiem dzieci) zostało przeprowadzone w Wielkiej Brytanii na ponad tysiącu dzieci w wieku od 10 do 11 lat. Mierzyło ono, między innymi, czas jaki spędzają one przed ekranami (czy to komputera, czy telewizora) oraz ich samopoczucie. Badanie sprawdzało też, przez jaki czas w ciągu dnia dziecko angażowało się w aktywność fizyczną, i ile czasu spędzało na siedząco.

Cytując główną autorkę badania, dr Angie Page z Uniwersytetu Bristolu:

Wprawdzie niewielka ilość czasu spędzonego przed ekranem nie jest problematyczna, to jednak nie można polegać na aktywności fizycznej dla "skompensowania" długich godzin przed ekranem. Oglądanie telewizji lub granie w gry komputerowe przez ponad dwie godziny dziennie jest skorelowane z większymi problemami psychologicznymi, niezależnie od tego, jak dziecko jest aktywne.

Ocena stany psychologicznego była przeprowadzana w oparciu o kwestionariusz, w którym badane dziecko miało oceniać różne stwierdzenia na trzypunktowej skali - nieprawdziwe, trochę prawdziwe i zdecydowanie prawdziwe. Kwestionariusz oceniał, jakie miały problemy emocjonalne, społeczne, z zachowaniem oraz z hiperaktywnością. Według badania, dzieci spędzające więcej czasu na siedząco miały lepsze oceny psychologiczne ogólnie, dzieci bardziej aktywne fizycznie miały lepsze wyniki na polu emocjonalnym i społecznym, ale gorsze jeżeli chodzi o zachowanie.

Oczywiście, to tylko korelacja, ale warto o tym pamiętać. A biorąc pod uwagę coraz większe nasycenie współczesnego świata komputerami i ekranami materiału do następnych badań raczej nie zabraknie.

[via Science Daily ]

Leszek Karlik

Więcej o: