Pierwsze, co rzuca się w oczy to silniki samolotu, zamocowane na wysięgnikach nad skrzydłami. To jednak nie koniec niespodzianek. Szacuje się, że samolot może wzbić się na wysokość ponad 13 tysięcy metrów , wznosząc się 1216 metrów na minutę. Jego zasięg obliczono na prawie 2600 kilometrów, zaś maksymalna bezpieczna prędkość osiągalna na pułapie kursowym sięga nawet 778 km/h .
Według założeń HA-420 może zabrać na pokład dwie osoby obsługi i od 5 do 6 pasażerów. Maksymalny udźwig to ponad 4 tony. Wszystko przy wysokości samolotu rzędu 4 metrów, długości 12,7 i rozpiętości skrzydeł wynoszącej 12,15 metrów.
Michimasa Fujino, prezes i dyrektor zarządzający Honda Aircraft Company powiedział po udanym locie:
Wstępna analiza danych przebiegu lotu dodały nam otuchy, wyniki zgadzają się bowiem z naszymi oczekiwaniami. Będziemy kontynuować projekt a wszystkie nasze siły skoncentrujemy aby dostarczyć naszym klientom najbardziej zaawansowany na świecie lekki samolot dla biznesu
Czas najwyższy. Honda rozpoczęła tworzenia odrzutowca jeszcze w 1997 roku. Sześć lat później w powietrze wzbił się pierwszy prototyp, a 2007 roku producent zaprezentował projekt wnętrza i zaczął testować parametry. Wynika z nich, że HondaJet jest najszybszym i jednocześnie najbardziej paliwo-oszczędnym samolotem w swojej klasie . Finalna wersja wyceniona została na około 3,7 miliona dolarów. Według początkowych planów, HA-420 HondaJet miał trafić do sprzedaży jeszcze w 2010 roku.
Zapraszamy do galerii .
[za HondaJet ]
Łukasz Cichy