Cookies (czyli po polsku "ciasteczka") to bardzo małe pliki wysyłane przez serwisy internetowe i zapisywane na naszych komputerach. Znajdują się w nich przeróżne informacje - zapisane hasła i loginy dostępu czy nasze preferencje układu strony. Jednak niektóre pliki to tak zwane "śledzące ciasteczka" , które sprawdzają historię odwiedzanych przez nas stron internetowych . W jakim celu? Żeby dane firmy mogły wyświetlać lepiej dopasowane do naszych gustów reklamy (jest to " reklama behawioralna ") . Informacje, jakie interesują reklamodawców nie pozwalają na dokładną identyfikację - są to raczej wiadomości na temat naszych zainteresowań, pasji, produktów jakie kupujemy w sklepach internetowych.
Od 25 maja internauci będą musieli udzielać "wyraźnej zgody" na śledzenie swojej sieciowej aktywności przez pliki cookie. Regulowane jest to europejską dyrektywą e-prywatności. Jak czytamy w serwisie BBC , celem takich ustaleń jest ochrona prywatności użytkowników, oraz ograniczenie reklamy behawioralnej. Komisja Europejska chce, aby każdy użytkownik był poinformowany o sposobach i celu zbieranych przez ciasteczka informacji, a następnie by na tej podstawie mógł udzielić świadomej zgody . Lub, oczywiście, świadomej odmowy.
Pliki cookies Fot. Google
Stowarzyszenie IAB, zajmujące się między innymi reklamą internetową, stworzyło specjalną stronę z której dowiedzieć się można jak działa reklama behawioralna, jakie informacje są zbierane. Ciasteczkami można także zarządzać z poziomu własnej przeglądarki - odpowiednie polecenia znajdują się w menu (najczęściej w Opcjach).