Wraz z Napsterem Rhapsody nabyło szacunkowo ok. 400 tysięcy użytkowników płacących za legalną muzykę - w 2008 roku, gdy kupiła go sieć sklepów Best Buy, Napster miał ich ok. 700 tysięcy. Rhapsody doda ich do już posiadanych 800 tysięcy subskrybentów. Wiadomo, że firma nie zapłaciła za Napstera nic, poza daniem Best Buy pakietu mniejszościowych udziałów.
Wraz ze zniknięciem Napstera znika też jego maskotka - demoniczny kot noszący słuchawki.
Napster zaczął karierę w 1999 roku i był właściwie prekursorem idei, która przyświeca dziś wielu usługom - klient chce móc posłuchać każdej piosenki w każdym miejscu. Nie zostało jednak wzięte pod uwagę, że artyści chcieliby za swoją pracę otrzymać wynagrodzenie. Zainspirował więc kolejne usługi, które w nieskrępowany sposób pozwalały na dzielenie się cudzą twórczością - nie był pierwszy, jednak rozgłosu nadały mu procesy wytoczone przez muzyków. Którzy znienacka stali się dla części swoich fanów postaciami negatywnymi, bowiem zablokowali dostęp do darmowej muzyki.
Tak wyglądała krótka historia Napstera - jednak ponieważ przyroda nie znosi próżni, dodaliśmy kursywą daty startu podobnych usług, służących udostępnianiu darmowej muzyki.
1998 - Audiogalaxy
1999 - Direct Connect (DC)
Czerwiec 1999 - Napster zostaje uruchomiony przez Shawna i Johna Fanninga. To pierwsza sieć peer-to-peer na masową skalę, skupiona głównie na udostępnianiu muzyki, głównie plików mp3.
Kwiecień 2000 - Heavymetalowy zespół Metallica znajduje w sieci swoją piosenkę "I Disappear" dostępną przed premierą i pozywa Napstera za naruszenie ich praw autorskich i majątkowych. Perkusista, Lars Ulrich, zeznaje przed senatem latem tego roku, zyskując pogardę fanów, którzy nie chcą płacić za muzykę.
Październik 2000 - A&M i kilka innych mniejszych oddziałów wielkiej czwórki wytwórni pozywa Napstera za naruszenie praw. W tym czasie Napster jest na tyle duży, że informacja o sprawie sądowej trafia na okładkę Time'a.
Luty 2001 - Sąd apelacyjny podejmuje decyzję korzystną dla wytwórni i nakazuje Napsterowi monitorować usługę i blokować dostęp do plików chronionych prawem autorskim. Nakaz wchodzi w życie w marcu.
Marzec 2001 - Kazaa
Czerwiec 2001 - Napster zamyka usługę, by wykonać nakaz.
Czerwiec 2001 - oryginalny klient BitTorrent
2002 - eMule
2002 - SoulSeek
Maj 2002 - Napster ogłasza plany sprzedania swojej usługi koncernowi Bertelsmann i ogłosić bankructwo. Jednak sąd blokuje sprzedaż i nakazuje napsterowi likwidację we wrześniu 2002 r.
Wrzesień 2002 - Roxio, firma produkująca oprogramowanie do muzyki cyfrowej kupuje markę i logo Napstera za 5 milionów dolarów.
2003 - The Pirate Bay
2004 - Rapidshare.de
Maj 2003 - Roxio kupuje Pressplay, nie radzącą sobie usługę muzyczną stworzoną przez Sony i Universal za prawie 40 milionów w gotówce i akcjach i uruchamia ją na nowo pod marką Napster. Sierpień 2004 - Roxio sprzedaje swój oddział odpowiedzialny za oprogramowanie do Sonic Solutions a zmienia swoją nazwę na Napster, skupiając się na sprzedawaniu cyfrowej muzyki przez internet.
2006 - Rapidshare.com
Wrzesień 2008 - Best Buy kupuje Napstera za 121 milionów dolarów (54 miliony po uwzględnieniu gotówki Napstera). Firma ma ok. 700 tysięcy subskrybentów.
Wrzesień 2011 - Best Buy sprzedaje klientów i własność intelektualną Napstera do Rhapsody za mniejszościowe udziały w tejże. Dokładna suma transakcji nie została ujawniona.
[ Business Insider ]