Naszą krótką podróż po kolejnych generacjach Sony PlayStation zaczynamy od konsoli, która nigdy nie ujrzała światła dziennego. SNES-CD, bo tym urządzeniu mowa, miało być owocem współpracy pomiędzy Sony oraz Nintendo. Współpracy, do której ostatecznie nie doszło.
SNES-CD miał zostać wyposażony zarówno napęd CD-ROM (za dostarczenie tego elementu odpowiadało właśnie Sony) oraz slot na kartridże. Firma z Tokio zarabiałaby na zyskach ze sprzedaży płyt CD, a Nintendo na kartridżach. Dystrybucją również miało zająć się Sony.
Gdy wydawało się, że wielki sojusz stał się faktem, Nintendo "zdradziło" swojego partnera. W 1991 roku na targach CES w Chicago twórcy NES-a poinformowali, że stworzą nową konsolę wraz z... Philipsem. Szef Sony, Norio Ohga przyjął tę decyzję jako osobistą zniewagę.
W 1992 r. los PlayStation zawisł na włosku. Szef projektu, Ken Kutaragi, dwoił się i troił, aby przekonać swoich szefów, że prace nad konsolą muszą być kontynuowane. Bez powodzenia.
Przełomowy moment nastąpił 24 czerwca 1992 roku. Tego dnia w siedzibie Sony odbyło się spotkanie zarządu, na którym Kutaragi po raz kolejny usłyszał, że projekt nie ma szans na sukces, a Sony nigdy nie powinno wchodzić na rynek gier wideo.
Kutaragi postawił wszystko na jedną kartę. Postanowił zagrać na honorze samego prezesa firmy. Przypomniał o "zdradzie". "Czy chce pan siedzieć bezczynnie i zaakceptować to, co zrobiło Nintendo?" - zapytał. Norio Ohga podjął wyzwanie. PSX zostało uratowane.
PlayStation zadebiutowało na japońskim rynku 3 grudnia 1994 roku. Konsola zdecydowanie wyróżniała się na tle "kwadratowych" urządzeń Nintendo i Segi. Sony postawiło na nowoczesną opływową stylistykę, która objęła zarówno konsolę, jak również kontroler.
Co ciekawe, gdy Teisuke Gotoh, dyrektor artystyczny pokazał pada Kenowi Kutaragiemu, ten z miejsca odrzucił projekt. Gotoh nie zamierzał się poddać. Poszedł "poskarżyć się" prezesowi Sony, a ten - ku zaskoczeniu Kutaragiego uznał, że pomysł jest świetny.
PlayStation zachwycało jednak nie tylko wyglądam, ale również możliwościami graficznymi. Gdy firma po raz pierwszy zaprezentowała japońskim deweloperom demo technologiczne swojego sprzętu, ci łapali się za głowę. Szczególnie, że pod względem specyfikacji technicznej PlayStation - nawet biorąc pod uwagę tamte czasy - nie było "potworem".
Konsola została wyposażona w 32-bitowy procesor RISC R3000A MIPS taktowany zegarem 33,8688 MHz, 2 MB RAM, 1 MB VRAM i pracowała w maksymalnej rozdzielczości 640x480.
Najważniejsze były jednak gry, a tych na PSX nie zabrakło. Do najbardziej kultowych tytułów na pierwszą konsolę Sony można dziś zaliczyć takie produkcje jak: "Metal Gear Solid", "Castlevania: Symphony of the Night, "Crash Bandicoot" czy "Gran Turismo".
Do dnia dzisiejszego Sony sprzedało ponad 102,5 mln egzemplarzy PlayStation.
W czerwcu 2000 r. Sony wypuściło na rynek pomniejszoną wersję PlayStation. PS one pozwalało na podłączenie ekranu LCD, a konsolę można było podpiąć do gniazda zapalniczki w aucie, dzięki czemu można było z niej korzystać, jak z przenośnej konsoli. W Japonii w sprzedaży pojawiła się nawet specjalna wersja PS one z wbudowanym wyświetlaczem LCD.
PS one sprzedało się w w ponad 28 milionach egzemplarzy. Co ciekawe, w 2000 roku była to najlepiej sprzedająca się konsola na świecie, choć w tym samym czasie swoją premierę miała przecież PlayStation 2. Sony zakończyło produkcję urządzenia 6 lat później.
PlayStation 2 to kolejny ważny rozdział w historii Sony, a zarazem najlepiej sprzedająca się konsola w historii firmy. Urządzenie zadebiutowało w Japonii 4 marca 2000 roku. W USA PS2 pojawiło się kilka miesięcy później, ale zrobiło tam prawdziwą furorę. Wystarczy wspomnieć, że tylko w ciągu pierwszej doby sprzedano ponad 500 tys. egzemplarzy konsoli.
Czym wyróżniało się PlayStation 2? Stylistyka była dużo bardziej nowoczesna i "ostra", co podkreślał również czarny kolor urządzenia, a zastosowany autorski układ Emotion Engine CPU zaoferował zupełnie nową jakość oprawy graficznej.
Ważną funkcją w PS2 była wsteczna kompatybilność. Oznacza to, że użytkownicy konsoli mogli bez problemu uruchomić gry dedykowane na PlayStation. Nowa konsola pozwalała również na grę przez internet, ale wymagany był do tego tzw. Network Adapter.
Sony zakończyło produkcję PlayStation 2 dopiero w styczniu 2013 roku, a więc po trzynastu latach od premiery. Do tego czasu firma sprzedała ponad 157 mln egzemplarzy urządzenia.
Kilka lat po premierze PS2 w sprzedaży pojawiła się bardziej kompaktowa wersja konsoli. Nie był to przypadek. W tym samym czasie swoją premierę miała gra "GTA: San Andreas", która zapowiadała się na prawdziwy hit. Sony zaoferowało więc swoim klientom zestawy, w których konsola była sprzedawana wraz z produkcją studia Rockstar Games.
Ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę. PS2 slim sprzedawało się świetnie, a "GTA:SA", z 17,3 mln sprzedanych egzemplarzy, stało się najpopularniejszym tytułem na tę platformę.
PlayStation 3 to bezpośrednia odpowiedź Sony na Xboksa 360. Konsola nie miała łatwych początków. Gracze krytykowali przede wszystkim zbyt wysoką cenę, która w dniu premiery w USA wynosiła 599 dolarów oraz brak ciekawych gier.
Cena jednak w końcu spadła, a gry oczywiście się pojawiły - i to nie byle jakie. Wśród największych ekskluzywnych hitów na PS3 wymienić można choćby serie "Uncharted", "Infamous", "LittleBigPlanet" oraz ostatni wielki tytuł generacji - "The Last of Us".
Przewagą PlayStation 3 nad Xboksem 360 (oprócz większego katalogu gier) była obecność napędu Blu-ray oraz darmowa usługa sieciowa PlayStation Network.
PlayStation 3 sprzedało się na świecie w 86,8 mln egzemplarzy.
PlayStation 3 doczekało się dwóch pomniejszonych wersji. W 2009 r. swoją premierę miała konsola PS3 "Slim: - wraz z nią Sony zmieniło też dotychczasowe logo konsoli.
Z kolei w 2012 r. na sklepowe półki trafiła wersja PS3 "Super Slim". W obu przypadkach zmniejszeniu uległy gabaryty, waga, pobór prądu oraz rozmiary podzespołów.
Pracę nad następcą PlayStation 3 rozpoczęły się już w 2008 roku, ale nowa konsola została zaprezentowana pięć lat później. PS4 to przede wszystkim dużo mocniejsze podzespoły - układ AMD "Jaguar" i 8 GB pamięci RAM, a także szereg nowych funkcji.
Można tu wspomnieć choćby o "Share Play" - możliwości nagrywania filmów z rozgrywki, czy też "Remote Play" - możliwości strumieniowania gier na ekran przenośnej konsoli PS Vita, a także smartfonów Xperia. Mniej radosną informacją był brak wstecznej kompatybilności.
Popyt na nową konsolę był ogromny. Tylko do końca 2013 roku Sony sprzedało 4,2 mln egzemplarzy PlayStation 4. Obecnie sprzedaż dobiła już do 103 mln egzemplarzy.
Zgodnie z tradycją Sony nie zapomniało również o wersji Slim. Ta pojawiła się w sprzedaży trzy lata po premierze PS4. PlayStation 4 Slim było o 40 proc. mniejsze od poprzednika. Sony zrezygnowało też z połyskujących elementów obudowy, które ulegały zarysowaniom.
PlayStation 4 Pro to obecnie najmocniejsza konsola w portfolio Sony, która podobnie jak PS4 Slim zadebiutowała pod koniec 2016 roku.
PS4 Pro to m.in. szybszy procesor (osiem rdzeni 2,1 GHz vs osiem rdzeni 1,6 GHz w PS4), lepszy układ graficzny (36 jednostek GCN 911 MHz vs 18 jednostek Radeon 800 Mhz) oraz szybsza pamięć RAM (8GB 218GB/s vs 8GB 176 Gb/s).
Dzięki tym zmianom konsola obsługuje gry w rozdzielczości 4K i technologii HDR.
W 2018 roku w sprzedaży pojawiła się limitowana edycja PS4 Pro 500 Milion Limited Edition. W ten sposób Sony uczciło sprzedaż 500 milionowego egzemplarza konsol z serii PlayStation.
Historia zatoczyła koło. 24 lata po premierze oryginalnego PlayStation Sony wprowadziło do sprzedaży zminiaturyzowaną wersję tego urządzenia.
PlayStation Classic wyposażono w przewód HDMI, a dwa dołączone do zestawu kontrolery pierwszej generacji (baz gałek analogowych) można podłączyć do konsoli przez porty USB.
Odświeżone PlayStation Sony sprzedaje wraz z 20 fabrycznie zainstalowanymi grami. Wśród nich znajdziemy takie klasyki lat 90-tych takie jak: "Final Fantasy VII" czy "Tekken 3".
To oczywiście nie koniec historii jednej z najsłyniejszych konsol na świecie. Już w przyszłym roku w sprzedaży pojawi się kolejna generacja urządzenia. Co wiemy na temat PlayStation 5?
Nowe PlayStation ma zostać wyposażone w potężny układ CPU, który został oparty o trzecią generację procesorów AMD Ryzen i zawiera 8 rdzeni wykonanych w architekturze Zen 2. PS5 to także nowy układ GPU, z technologią ray-tracing, zbudowany w oparciu o Radeon Navi.
Nowa konsola zaoferuje wsparcie dla rozdzielczości 8K, dźwięku 3D, a zamiast podstarzałego dysku HDD znajdziemy tu szybkie SSD, które znacząco skróci czas ładowania się plansz i poziomów w grach. Dla porównania - szybka podróż w grze Spider-Man, która na PS4 Pro zajmuje 15 sekund, na nowej konsoli potrwa zaledwie 0,8 sekundy. To ogromna różnica.
PlayStation 5 ma trafić na sklepowe półki na przełomie listopada i grudnia 2020 roku.