Pochodzący z Niziny Padańskiej na północy Italii Grana Padano to jeden z najbardziej znanych włoskich serów. Produkowany jest od XII wieku z krowiego mleka, a za jego twórców uważa się cystersów.
Okazuje się jednak, że Grana Padano nie znalazł uznania w oczach autorów oglądanego w stu krajach amerykańskiego serialu "Moda na sukces"
- O nie, kupiłem Grana Padano zamiast Parmigiano Reggiano - powiedział w jednym z ostatnio emitowanych odcinków grany przez Dicka Christie ochroniarz Charlie Webber.
Słowa zostały wypowiedziane w scenie przygotowywania kolacji z wyraźnym niesmakiem, co sugerowało, że Grana Padano jest gorszy niż Parmigiano Reggiano. Ten ostatni to mający równie długą tradycję ser z pobliskiej Emilii-Romanii. Christie popełnił spory nietakt, ponieważ Parmigiano Reggiano to największy rywal Grana Padano. Smakowo lokowany na podobnej półce, Parmigiano jest jednak nieco droższy.
Konsorcjum producentów Grana Padano chciało wyjaśnić sprawę zaraz po emisji odcinka, pod koniec kwietnia br. Doszukiwało się nawet błędu w tłumaczeniu listy dialogowej. Należąca do byłego premiera Silvio Berlusconiego telewizja Mediaset potwierdziła jednak, że taka kwestia rzeczywiście jest w scenariuszu.
Stefano Berni, przewodniczący Konsorcjum Ochrony Grana Padano podkreśla, że środowisko producentów jest smutne i zawiedzione "brakiem szacunku" wobec włoskiego przysmaku.
- Konsumentów w ogromnej liczbie krajów, do których może dotrzeć ten negatywny przekaz, są setki milionów - mówi Berni.
Wytwórcy Grana Padano podkreślają też, że komentarz bohatera opery mydlanej był "oszczerczy i pogardliwy", mówią o nielegalnej reklamie porównawczej i chcą rekompensaty.
Nie znamy sumy odszkodowania, wiadomo jednak, że gra idzie o dużą stawkę. USA są drugim, po Niemczech największym rynkiem sera Grana Padano na świecie. Sprzedaje się go tam 200 tysięcy kręgów rocznie, co daje włoskim producentom około 750 mln euro.