Eksport polskiej żywności w 2016 r. może być wart nawet 25 mld euro. Wśród 50 najbardziej perspektywicznych działów polskiego eksportu aż 14 jest związanych z branżą rolno-spożywczą - wyliczyli analitycy Banku Zachodniego WBK.
W zestawieniu BZ WBK na 1. miejscu w rankingu eksportowych hitów, z oceną 75 punktów na 100 możliwych, znalazła się znana polska specjalność, czyli meble i akcesoria wyposażenia wnętrz. Ale już numerem dwa, z oceną 60 punktów, są przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka i pieczywa cukiernicze. W 2015 r. na te towary przypadało około 1 proc. polskiego eksportu, czyli niezbyt wiele, za wzrost eksportu w tej grupie wyniósł aż 20,7% rok do roku. Marta Skrzypczyk z BZ WBK szacuje, że w tym roku sprzedaż tych towarów za granicę zwiększy się o kolejne 6-12%. W całej tej grupie najlepsze perspektywy eksportowe mają producenci pieczywa cukierniczego, gofrów oraz wafli.
Produkty mleczne to ciągle rzadkość na naszych stołach Fot. Shutterstock
Kolejny spożywczy hit polskiego eksportu to mięso i podroby jadalne. Rok temu ta grupa zanotowała wzrost o 14,1%, zaś w 2016 r. analitycy spodziewają się zwiększenia sprzedaży o kolejne 10-12%. Dane za pierwsze cztery miesiące roku pokazują, że taki optymizm jest uzasadniony. Autorzy zestawienia przyznali tej grupie towarów 50 punktów, co wystarczyło do zajęcia 5. miejsca.
Pewną ciekawostką może się wydawać sklasyfikowana na 8. miejscu kategoria „kakao i wyroby z kakao” (47 punktów). Nie ma tu jednak żadnej pomyłki: polskie czekolady i wyroby czekoladowe szybko zdobywają rynki, nie tylko unijne, ale też bardziej egzotyczne. Na przykład bardzo ważnym rynkiem zbytu dla polskich czekolad od niedawna są Chiny. W tym segmencie BZ WBK oczekuje wzrostu na poziomie 10-15% rocznie.
Indeks towarów eksportowych BZ WBK przyjmuje wartości od 0 do 100 punktów, gdzie 100 punktów oznacza maksymalny potencjał. Przy wyliczaniu jego wartości brane są pod uwagę: nominalna wartość polskiego eksportu danego towaru, tempo wzrostu, udział eksportu Polski w rynku światowym, wzrost światowej wymiany handlowej danym towarem i poziom koncentracji krajów odbiorców.