Chińczycy przejmą LOT? Ta transakcja byłaby korzystna dla obydwu stron
W ciągu kilku dni w Polsce ma się zjawić delegacja chińskiego inwestora, wtedy też dojdzie do rozmów obu stron, z udziałem przedstawicieli przewoźnika i resortu skarbu - podaje rp.pl.
Polski rząd szuka inwestora dla narodowego przewoźnika, gdyż nie może go wspomóc zastrzykiem finansowym. To efekt pomocy publicznej udzielonej LOT-owi w 2012 roku.
Korzyści dla obu stron
W grę wchodzi przejęcie 49 proc. udziałów w LOT, na tyle zezwala bowiem prawo Unii Europejskiej. Mówi się, że Chińczycy mieliby zapłacić za nie około 100 mln dolarów.
Transakcja mogłaby być korzystna dla obu stron. Polski przewoźnik chce bowiem rozwijać sieć połączeń w Azji, planuje loty do co najmniej jednego chińskiego miasta poza Pekinem. Chińczycy z kolei zainteresowani są inwestycjami w Europie, a Air China chce otworzyć połączenie z Warszawą.
Oba kraje deklarowały głębszą współpracę podczas wizyty przywódcy Chin Xi Jinpinga w Warszawie w czerwcu br.
Długa droga do końca transakcji
Nic nie wskazuje jednak na szybkie zakończenie rozmów. Jak powiedział Reutersowi wicepremier Mateusz Morawiecki, "zwykle droga do finalizacji takiej transakcji jest bardzo długa".
W środę rzecznik LOT Adrian Kubicki w komentarzu udzielonym agencji powiedział, że "nie ma wiedzy o współpracy kapitałowej LOT i Air China".
- Mamy komercyjną współpracę z Air China, którą chcemy rozwijać w odniesieniu do trasy Warszawa-Pekin - dodał Adrian Kubicki.
CHINA-WHO/XI POOL / REUTERS / REUTERS
Czy LOT przetrwa
To kolejna próba znalezienia inwestora dla LOT-u, jednej z najstarszych linii lotniczych na świecie, która od lat, z różnym skutkiem, stara się sprostać konkurencji tanich linii lotniczych czy większych tradycyjnych przewoźników. Wcześniej mówiło się o Turkish Airlines, niemieckiej Lufthansie i amerykańskim Indigo Partners.
W 2012 roku LOT został uratowany przed bankructwem dzięki pomocy publicznej w wysokości ponad 500 milionów złotych. W najlepszym od lat, 2014 roku, przewoźnikowi udało się nawet wypracować 99,4 mln zł zysku operacyjnego.
LOT jest stosunkowo niewielkim przewoźnikiem, który w przyszłym roku będzie dysponował ośmioma Boeingami 787 Dreamliner. Firma obsługuje ponad 200 lotów dziennie i przewozi około 5 milionów pasażerów rocznie.
-
Małe spięcie na linii Kanada-USA. Poszło o kontrowersyjny rurociąg. Biden zadzwonił do Trudeau
-
Europa przedłuża restrykcje: wydłużone lockdowny, godzina policyjna, zawieszone nabożeństwa
-
Rządowy pełnomocnik ds. szczepień: Pfizer zmienił zasady gry. Mamy odpowiedź koncernu
-
Miliard dolarów w loterii. Trzecia najwyższa wygrana w USA w historii padła w Michigan
-
Bill Gates zaszczepił się przeciwko koronawirusowi. "Czuję się świetnie"
- Nasza Galaktyka Droga Mleczna jest zdeformowana. To efekt zdarzenia sprzed 3 mld lat
- Ujemne stopy procentowe w Polsce? Samcik: Możemy sobie zepsuć wartość pieniądza [STUDIO BIZNES]
- Zakaz handlu. Czy 24 stycznia to niedziela handlowa? Czy sklepy są dziś otwarte?
- Globalny zakaz broni jądrowej wszedł w życie. Ale nie podpisały go ani USA, ani Rosja
- Parlament Europejski nie chce cyfrowych niewolników. "Nie" dla bycia online przez cały czas