Wielka fuzja producenta legendarnych Ray-Banów. 23 mld euro! Powstanie okularowy gigant

Francuski producent soczewek Essilor kupił dla 22,8 mld euro włoską firmę Luxottica - wytwarzającą przede wszystkim oprawki do okularów, właściciela m.in. brandu Ray-Ban. W ten sposób powstanie największy na świecie producent okularów.

Choć formalnie mówimy o sprzedaży spółki Luxottica Essilorowi, obie firmy określają operację raczej jako połączenie. Delfin (spółka inwestycyjna posiadająca 62 proc. akcji firmy Luxottica) sprzeda Essilorowi każdą z posiadanych akcji w zamian za 0,461 akcji francuskiej firmy za każdą akcję Luxottica. Następnie Essilor ma stopniowo skupywać na giełdzie pozostałe akcje włoskiej spółki.

Powstanie jeden podmiot EssilorLuxottica, którym zarządzać będą Hubert Sagnieres, prezes Essilor, i Leonardo Del Vecchio, twórca firmy Luxottica. Essilor i Luxottica mianują też po ośmiu z szesnastu członków zarządu.

- Nareszcie dwa komplementarne produkty – soczewki i oprawki – będą projektowane, produktowane i dystrybuowane pod jednym dachem – komentuje Leonardo Del Vecchio. 

Zresztą to Leonardo Del Vecchio będzie miał w spółce EssilorLuxottica najwięcej akcji – od 31 do 38 proc. To Włoch szczególnie cieszy się z połączenia spółek. Po pierwsze – Del Vecchio spełnia swoje marzenie zbudowania „okularowego giganta” wytwarzającego zarówno oprawki do okularów, jak i szkła do nich. Po drugie – połączenie kończy problem z sukcesją w Luxottice, gdyż Del Vecchio nie widział żadnego ze swojej szóstki dzieci w roli szefa spółki.

Na marginesie - Del Vecchio to jeden z najbogatszych Włochów. Większy majątek ma tylko Maria Franca Fissolo, wdowa po zmarłym 2 lata temu Michele’u Ferrero, twórcy m.in. słynnej Nutelli.

Połączony gigant EssilorLuxottica będzie wart ponad 46 mld euro, w spółce będzie zatrudnionych 140 tys. osób (!!!), jej główna siedziba ma mieścić się w Paryżu. Według szacunków Huberta Sagnieresa, połączenie obu spółek pozwoli na ścięcie kosztów i wzrost przychodów o 400-600 mln euro w ciągu 3-4 lat, a połączona firma będzie miała przychody na poziomie 15 mld euro.

Obie spółki były coraz mocniej na „kursie kolizyjnym” po tym, jak Essilor zaczął wchodzić w rynek oprawek, a Luxottica w soczewki. Teraz więc, zamiast konkurować, będą działały wspólnie.

W poniedziałek akcje spółki Essilor podskoczyły o ponad 10 proc., a Luxottica urosła o ponad 8 proc.

ESSILOR

kurs Essilor 16.01.2017kurs Essilor 16.01.2017 źródło: investing.com

LUXOTTICA

kurs Luxottica 16.01.2017kurs Luxottica 16.01.2017 źródło: investing.com

Nabycie spółki Luxottica przez Essilor to największa sprzedaż włoskiej spółki zagranicznemu nabywcy.

Monopoliści?

- Operacja pięknie wygląda na papierze, ale EssilorLuxottica może mieć problemy np. z urzędami antymonopolowymi – mówi Bloombergowi Cedric Rossi, analityk Bryan Garnier & Co. Wtóruje mu Jasmine Seng z Euromonitor, która wskazuje, że spółka będzie miała ponad 50-procentowy udział w rynku okularów słonecznych. Leonardo Del Vecchio nie ma jednak obaw – mówi, że łączne przychody EssilorLuxottica będą stanowiły “tylko” ok. 1/6 całego rynku.

Jak wynika z danych Euromonitor, Essilor i Luxottica w 2015 r. odpowiadały wspólnie za 27 proc. całego rynku produktów optycznych. Kolejne podmioty, Johnson&Johnson oraz Safilo, miały po niecałe 4 proc. rynku. 

Więcej o: