„Budowa nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy nie może polegać na kopiowaniu technologii, które na świecie rozwijają się od dwudziestu lat, tylko technologii, których świat będzie używał za dwadzieścia lat. Dlatego nie powinniśmy myśleć o samochodach elektrycznych, tylko autonomicznych. Dlatego też powinniśmy jako państwo wspierać badania i prace nad rozwiązaniami najbardziej innowacyjnymi.” – tak swoją interpretację zaczyna poseł Piotr Liroy-Marzec. Jego zdaniem, dobrym przykładem jest projekt Hyperloop.
Pomysł budowy nowego, superszybkiego środka transportu, jako pierwszy w 2013 roku zaprezentował Elon Musk - biznesmen, wizjoner, założyciel i szef firm Tesla Motors oraz SpaceX. Hyperloop ma pozwalać na transport z prędkością bliską prędkości dźwięku. Miejsca docelowe ma łączyć specjalna rura z bardzo niskim ciśnieniem, co pozwoli obniżyć opór powietrza. Kapsuła wewnątrz tej rury ma poruszać się ponad podłożem. Na pustyni w Nevadzie firma Hyperloop One buduje już prototyp. Właśnie pokazała pierwsze zdjęcia z postępu prac:
Podobne projekty próbują rozwijać naukowcy z różnych krajów. W Polsce od kilku lat działa zespół Hyper Poland, który tworzą naukowcy, inżynierowie i studenci Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej. Pod koniec stycznia zespół ten na konferencji poinformował o swoich planach, przedstawiając założenia projektu. Także te finansowe – według pomysłodawców, budowa polskiego Hyperloopa kosztowałaby tylko ¼ tego, ile kosztują koleje dużych prędkości.
W swojej interpelacji poseł Liroy-Marzez pyta ministra rozwoju: „Czy może Pan zobowiązać się do uczynienia z budowy Hyperloop priorytetowego przedsięwzięcia infrastrukturalnego, który pozwoli nadrobić wieloletnie opóźnienia w budowie szybkich dróg oraz remontów sieci kolejowej w Polsce?”
Na interpelację odpowiedziała wiceminister Jadwiga Emilewicz. „Biorąc pod uwagę możliwości technologiczne wielu polskich firm w połączeniu z doświadczeniem istniejących firm lotniczych I możliwościami organizacyjnymi firm kolejowych oraz przedsiębiorstw kładących rurociągi o dużej średnicy, istnieje duże realne prawdopodobieństwo, iż taki projekt w przyszłości mógłby być zrealizowany w Polsce” – czytamy w odpowiedzi. Ministerstwo przytacza wstępne szacunki, według których przykładowa podróż z Krakowa do Gdańska mogłaby trwać zaledwie 35 minut. Resort podaje też, że wiceminister Jadwiga Emilewicz rozmawiała z przedstawicielami Hyper Poland dwa razy. Powstał list intencyjny, w którym rząd deklaruje, że będzie wspierać projekt Hyperloop. Minister pisze też, że Hyperloop wpisuje się w projekt wsparcia elektromobilności.