Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce istotnej rozbudowy systemu dróg na wschodniej ścianie Polski. Planuje wyasygnować na ten cel dodatkowe 28 mld zł. Budżet Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zwiększono ze 107 do 135 mld.
W ramach nowego planu ma powstać dodatkowe 115 km autostrady A2. W tej chwili nie łączy ona Warszawy z Białą Podlaską, a właśnie takie połączenie ma zostać stworzone. Według planów GDDKiA budowa zostanie podzielona na trzy etapy.
Pierwszy, to 15-km odcinek z Warszawy do Mińska Mazowieckiego (kosz to ok. 950 mln zł). Podpisanie umowy z wykonawcą ma nastąpić w tym roku. Drugi, to 32 km między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami (szacunkowy koszt to 2 mld zł). Trzeci odcinek, między Mińskiem Mazowieckim a Białą Podlaską, ma mieć aż 70 km, ale w chwili obecnej jest dopiero w fazie koncepcji.
Większość inwestycji powinna zostać ukończona do roku 2023.
Czytaj też: Wybierasz się na wakacje samochodem? Drogowcy wybierają się na remonty.
Ponadto Ministerstwo chce przedłużenia drogi ekspresowej S17 w taki sposób, by Warszawa, wschodnie obszary Polski zyskały połączenie z Via Carpatią.
Spośród 28 mld dodatkowych miliardów znaczne środki zostaną przeznaczone na trasę S19 będącą polskim odcinkiem szlaku Via Carpatia mającego łączyć docelowo Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię oraz Grecję.
S19 to kręgosłup wschodniej części naszego kraju. Zobowiązujemy się do przystąpienia do jej budowy
– stwierdził minister rozwoju cytowany przez Rynek Infrastruktury.
S19, polski odcinek szlaku Via Carpatia Fot. Wikipedia
S19 ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.