Będzie kolejny rywal dla Biedronki? Do Polski może wejść afrykańska sieć handlowa

Jak wynika z informacji "Pulsu Biznesu" sieć handlowa Shoprite z Republiki Południowej Afryki snuje plany wejścia do Polski.

Sieć marketów Shoprite, największa w RPA i obecna w 15 krajach afrykańskich, rozgląda się za możliwością ekspansji na inne kontynenty. Jak wynika z informacji "Pulsu Biznesu", poważnie bierze pod uwagę Europę Wschodnią, w tym Polskę. Prezes Shoprite, Pieter Engelbrecht, jest już po pierwszych spotkaniach w naszym kraju.

Ekspansja na polski rynek nie musi być szczególnie trudna, bo już niebawem Shoprite może wejść w skład grupy Steinhoff International, właściciela m.in. sieci sklepów Pepco, marketów meblowych Abra, a także producenta mebli Steinpol. Największym udziałowcem zarówno Shoprite, jak i Steinhoff International, jest południowoafrykański przedsiębiorca Christo Wiese. Trudniejsze może być „rozpychanie się” na polskim rynku marketów, więc jeśli sieć z RPA miałaby w Polsce zaistnieć, to raczej przejmując innego gracza.

Shoprite w zeszłym roku finansowym miał ok. 39 mld zł przychodów (ok. 141 mld randów) i prowadził ok. 2,7 tys. sklepów. Mniej więcej tyle samo sklepów prowadzi w Polsce Biedronka, miała też podobny poziom przychodów co spółka z RPA.

Niejedyna nowość

W ostatnich miesiącach sporo dzieje się na polskim rynku sklepów. W lutym fundusz CVC Capital Partners za ponad 1 mld euro kupił od Mid Europa Partners spółkę Żabka Polska (właściciela marek Żabka i Freshmarket). Od kilku miesięcy w ramach rebrandingu niektóre sklepy Freshmarket zmieniają się na Żabki, niewykluczone (choć też nieprzesądzone), że Żabki z czasem całkowicie wyprą markę Freshmarket.

Kilka dni temu pojawiła się informacja, że grupa Eurocash rozważa przejęcie sieci sklepów Mila (to prawie 200 sklepów w całej Polsce). Grupa Eurocash ma list intencyjny w sprawie kupna sieci i wyłączność do 8 września na rozmowy w sprawie przejęcia. Nie musi wcale do niego dojść, ale obie strony mają już wstępne porozumienie co do jego podstawowych warunków. Grupa Eurocash to lider na polskim rynku hurtowej dystrybucji produktów żywnościowych. Jak podaje firma, wspierane przez nią sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają prawie 14 tys. sklepów pod markami abc, Groszek, Delikatesy Centrum czy Lewiatan.

Wejście do Polski natomiast planuje niemiecki gigant Tedi – to sieć podobna do np. Pepco czy Textilmarket, czyli dyskont z tanimi towarami z segmentu dekoracji wnętrz czy zabawek. 

Podobny asortyment ma także holenderska sieć Jesie, która, jak wynika z informacji "Wiadomości Handlowych", już w najbliższych tygodniach otworzy w Polsce pierwsze dyskonty. Sklepy mają ruszyć w okolicach października w Wałbrzychu, Legnicy, Świdnicy, Lubaniu, Lesznie i Głogowie. 

Już we wrześniu pierwszy sklep w Polsce, w warszawskiej Galerii Północnej, otworzy Hamleys – brytyjski gigant zabawkowy. Już 30 sierpnia w warszawskiej galerii Arkadia ruszy z kolei pierwszy sklep w Polsce sieci Victoria's Secret - producenta bielizny, odzieży i kosmetyków.

Z kolei w kwietniu na warszawskiej giełdzie udanie zadebiutowała z kolei spółka Dino Polska.

***

Voelkel: W nowoczesnych firmach nie potrzebujemy ludzi, którzy nastawieni są na indywidualny cel [NEXT TIME]