Via Baltica coraz bardziej realna. Są chętni na budowę kolejnego fragmentu ważnej drogi w Polsce

Firmy zgłosiły 20 ofert na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S61, która stanowi część międzynarodowej trasy Via Carpatia. Budowa łącznie 66 km może kosztować ponad 2 mld zł.

Otwarte oferty dotyczą fragmentu S61 Szczuczyn – Raczki. Inwestycję podzielono na trzy zadania:

1. Szczuczyn – węzeł Ełk Południe. Na budowę około 23 km złożono 6 ofert. GDDKiA chce wydać na ten odcinek 725,1 mln zł. Najniższą cenę 534,2 mln zł zaproponowała firma POLAQUA Sp. z o. o. , najwyższą 777,6 mln zł – konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o.  i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.

2. Węzeł Ełk Południe – węzeł Wysokie. Około 20 km drogi (wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku o długości około 3 km) także złożono 6 ofert. Najmniej chce konsorcjum firm Metrostav Polska SA i Metrostav a.s. – 565,4 mln zł, najwięcej – aż 973,4 mln zł – konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o.  i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Przy czym na sfinansowanie tego odcinka przewidziano 729,6 mln zł.

3. Węzeł Wysokie – Raczki. Do wykonania tego odcinka, o długości około 20 km zgłosiło się 8 oferentów. Na ten cel zaplanowano 637,8 mln zł. Najniższą cenę zaoferowało Metrostav Polska SA i Metrostav a.s. – 370,7 mln zł, najwyższą znów konsorcjum firm Strabagu 709,1 mln zł.

Najtaniej za niespełna 1,5 mld zł

Gdyby zamawiający kierował się tylko kryterium ceny i do budowy wszystkich trzech odcinków wybrał oferty z najniższą ceną, sporo by zaoszczędził – zapłaciłby 1,47 mld zł, a zaplanowane ma 2,09 mld zł.

Możliwe, że właśnie ta opcja wygra, bo drugim poza ceną kryterium jest termin realizacji – mogło to być maksymalnie 35 miesięcy, ale nie mniej niż 29 miesięcy. A wszyscy wykonawcy zadeklarowali 29 miesięcy.

Cała nowa S61 jest już w budowie albo postępowaniu przetargowym. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i Buduj”, droga ma biec nowym śladem i mieć nawierzchnię z betonu cementowego. Nową trasą mamy móc pojechać w 2021 roku.

Nowa S61 to część trasy Via Baltica. Na terenie Polski przebiega ona wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Jak na razie gotowe są odcinki Radzymin - Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej na S8 oraz obwodnice Stawisk, Szczuczyna i Augustowa na S61. W tym roku (choć z opóźnieniem) ma zostać oddany fragment S8 pod Warszawą Marki – Radzymin.

Czytaj też: Budują drogi, mosty, mieszkania i stadiony. Oto największe firmy budowlane w Polsce

+++

Rafał Agnieszczak: Ktoś, kto zawsze jedzie po bandzie, nie wygra w biznesie [NEXT TIME]