Zakaz handlu w niedziele bez znaczenia dla małych sklepów? W maju sprzedaż w górę

Całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła w maju o 6,9 proc. w skali roku i o 11,7 proc. w ujęciu miesięcznym, wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

"Wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym zarówno w ujęciu rok do roku, jak i miesiąc do miesiąca udało się osiągnąć mimo 5 dni objętych ograniczeniami handlu – w maju oprócz dwóch niehandlowych niedziel (z czego w jedną wypadały dodatkowo Zielone Świątki, w wyniku ograniczenia handlu w niedziele sklepy nie działały tylko 13 maja). Mieliśmy również święta 1 i 3 maja oraz Boże Ciało, które wiązały się z długimi weekendami" - czytamy w komunikacie.

Czytaj więcej: Niespodziewany skutek zakazu handlu. Rolnicy nie mogą sprzedawać rzepaku w niedzielę

Zakaz handlu nie przeszkadza, pomagają upały

Wyższe obroty sklepów w maju to zasługa bardzo wysokich jak na maj temperatur, które przełożyły się na większy popyt na lody, napoje czy piwo. W pierwszym tygodniu maja, kiedy upały dawały się we znaki szczególnie mocno, a wielu Polaków korzystało z uroków długiego weekendu, piwo pojawiało się na 30 proc. paragonów, a po lody sięgał co 12 kupujący. Warto podkreślić, że wydatki klientów małoformatowych na lody w maju były o około 40 proc. wyższe niż w kwietniu, który pod względem pogody był dla tej kategorii bardzo korzystny. W maju duże wzrosty odnotowały również inne kategorie wrażliwe na temperatury – liczba paragonów z wodą czystą w porównaniu z kwietniem wzrosła o 14 proc., natomiast z napojami gazowanymi o około 12 proc., podano również.

Całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 11,7 proc. wyższa niż w kwietniu 2018 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 10 proc. W porównaniu z majem 2017 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 6,9 proc., choć liczba transakcji utrzymała się na prawie tym samym poziomie. W roku poprzednim  wzrost w maju w stosunku do kwietnia wyniósł 7 proc.

Badanie CMR wykazało, że korzystne warunki pogodowe i związany z nim urodzaj truskawek przełożyły się również na sprzedaż cukrów żelujących (jak pokazują dane CMR, w maju liczba transakcji i wartość sprzedaży były kilkanaście razy wyższe niż kwietniu br. czy w maju 2017 r.), a także jogurtów naturalnych i kefirów, które często są łączone z sezonowymi owocami.

Czytaj więcej: Zakaz handlu w niedzielę: centra handlowe liczą straty. Najgorzej mają się te ulokowane na obrzeżach

Średnio na zakupy wydaliśmy 13:75 zł

"Ciemną stroną wiosny i lata są komary, kleszcze oraz inne owady – jak pokazują dane z paragonów, w maju liczba transakcji zakupu środków przeciwko owadom była sześciokrotnie wyższa niż w kwietniu" - czytamy w opracowaniu.

Z danych CMR wynika, że w maju klienci wydawali na zakupy w placówkach małego formatu średnio 13,75 zł, czyli o prawie 2 proc. więcej niż w kwietniu.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o. jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w badaniach danych transakcyjnych, które pobiera online z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych.

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]

Więcej o: