Droga ekspresowa S61, łącząca się w Ostrowi Mazowieckiej z S8, to polski fragment międzynarodowej trasy Via Baltica, która ma docelowo skomunikować nasz kraj z państwami bałtyckimi - a dokładnie Warszawę z Tallinnem w Estonii.
Właśnie została podpisana na projekt i budowę kolejnego odcinka S61. Tym razem chodzi o ok. 20 km na Podlasiu, pomiędzy węzłem Wysokie a Raczkami. Zadania podejmie się firma Budimex, a kontrakt opiewa na kwotę ponad 484 mln zł. Zakończenie robót budowlanych i udostępnienie odcinka kierowcom planowane jest na połowę 2021 r.
s61 od węzła Wysokie do Raczek źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Jak informuje GDDKiA, z 13 zaplanowanych odcinków S61 (łącznie o długości ok. 214 km), tylko na 3 jeszcze nie zostały podpisane umowy. Chodzi o odcinki Łomża Zachód - Kolno (ok. 13 km), Szczuczyn - Ełk Południe (ok. 23 km) oraz Ełk Południe - Wysokie (ok. 23 km). Niemniej w przypadku wszystkich tych odcinków już wybrano wykonawców. Jak dodaje Generalna Dyrekcja, umowy na te dwa ostatnie odcinki zostaną podpisane po zakończeniu trwającej obecnie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Umowy na te trzy odcinki będą opiewać na ok. 1,9 mld zł.
Jeden odcinek S61 (Raczki – obwodnica Suwałk) jest już w użytkowaniu, pozostałych 9 o łącznej długości ok. 142 km i wartości umów ok. 3,3 mld zł, jest w realizacji.
Poniżej "stan budowy" wszystkich odcinków S61, za GDDKiA:
1. Podborze – Śniadowo, długość ok. 19,5 km
w realizacji, RUBAU POLSKA i CONSTRUCCIONES RUBAU Hiszpania,
wartość ok. 479 mln zł, umowa 30.01.2018 r., oddanie IV kw. 2020 r.
2. Śniadowo – Łomża Południe, ok. 17 km
w realizacji, POLAQUA, wartość ok. 380 mln zł, umowa 9.02.2018 r., oddanie IV kw. 2020 r.
3. Łomża Południe – Łomża Zachód, ok. 7,2 km
w realizacji, MOTA ENGIL Central Europe,
wartość ok. 218 mln zł, umowa 21.12.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.
4. Łomża Zachód – Kolno, ok. 13 km
wybrano firmę TOTO (umowa nie podpisana),
wartość ok. 525,6 mln zł, oddanie planowane II połowa 2021 r.
5. Kolno – Stawiski, ok. 16,5 km
w realizacji, STRABAG, wartość ok. 288 mln zł, umowa 31.10.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.
6. Stawiski – Szczuczyn, ok. 18 km
w realizacji, BUDIMEX, wartość ok. 342 mln zł, umowa 31.10.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.
7. obw. Szczuczyna II jezdnia, ok. 6,6 km
w realizacji, POLAQUA, wartość ok. 75 mln zł, umowa 26.05.2017 r., oddanie wiosna 2020 r.
8. Szczuczyn – Ełk Południe, ok. 23 km
wybrano firmę BUDIMEX (umowa nie podpisana),
wartość ok. 672 mln zł, oddanie III kw. 2021 r.
9. Ełk Południe - Wysokie, ok. 23 km (wraz z S16 do Ełku)
wybrano konsorcjum TRAKCJA PRKI, Mostostal Warszawa, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok, (umowa nie podpisana),
wartość ok. 686 mln zł, oddanie planowane III kw. 2021 r.
10. Wysokie – Raczki, ok. 20 km
w realizacji, BUDIMEX, wartość 484 mln zł, umowa 4.07.2018 r., oddanie poł. 2021 r.
11. Raczki – obw. Suwałk, ok. 13 km
w użytkowaniu, BUDIMEX, realizacja łącznie z obw. Augustowa,
wartość 659 mln zł, oddana 2014 r.
12. Obwodnica Suwałk, ok. 12,8 km
w realizacji, BUDIMEX, wartość ok. 300 mln zł, umowa 29.09.2015 r., oddanie wiosna 2019 r.
13. Suwałki – Budzisko, ok. 24,2 km
w realizacji, IMPRESA PIZZAROTTI, wartość ok. 605 mln zł, umowa 6.06.2017 r., oddanie połowa 2020 r.
Droga ekspresowa S61 - przebieg źródło: GDDKiA
Cała droga S61 ma być gotowa w III kwartale 2021 r., choć większość odcinków ma być gotowa już w 2020 r.
W budowie są także brakujące odcinki drogi S8, czyli uzupełnienia Via Baltica od Warszawa (węzeł Powązkowska) do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Łączny koszt budowy S8 Warszawa - Ostrów Mazowiecka to ok. 4 mld zł.
Czytaj też: Świetne wieści dla kierowców. Są pieniądze na aż 200 km drogi ekspresowej S61 Via Baltica
***