Jeśli chodzi o ceny żywności, to zwykle narzekamy na to, że rosną. W ostatnich kilkunastu miesiącach uwagę zwracało szczególnie drożejące masło (którego ceny wróciły do tego trendu) czy jaja. Ale jest towar, który od wielu miesięcy tanieje - to cukier.
Hiper-com Poland i ABR SESTA przeanalizowały gazetki promocyjne sklepów od kwietnia 2016 roku do maja tego roku. W tym czasie ceny cukru spadły o blisko jedną trzecią. W pierwszym miesiącu badań, czyli ponad dwa lata temu, cukier w promocji można było kupić średnio po 2,39 zł za kilogram. W maju tego roku było to 1,63 zł za kilogram. Najtaniej jest w hipermarketach i supermarketach, nieco drożej w sieciach dyskontowych i sklepach typu convenience (czyli tych mniejszych, położonych zwykle na osiedlach mieszkaniowych).
Sieci wyczuły okazję do promocji marki i przyciągnięcia klientów na zakupy - promocji jest coraz więcej. W ubiegłym roku było 151 takich akcji, a w pierwszych pięciu miesiącach tego roku już 106. Sklepy mają szansę zarobić na zwiększonej sprzedaży, ale także zyskać wizerunkowo.
- Obecnie cena cukru, kupowanego przez sieci handlowe, jest relatywnie niska. Przy zintensyfikowanych działaniach promocyjnych, daje graczom rynkowym potencjalne możliwości zwiększonych zysków. Jednak nie znamy marż, więc nie jest to aż tak pewne. Może się okazać, że wyższy wolumen sprzedaży nie zrekompensuje obniżek przy stabilnym popycie. Z drugiej strony, tańsze produkty poprawiają wizerunek sklepów. A cukier pozostaje integralnym składnikiem naszej kuchni i w świadomości konsumentów jest wręcz niezbędny - mówi Bartłomiej Niedbał, dyrektor zarządzający w Instytucie Badawczym ABR SESTA.
Presję wywierają zapewne też producenci cukru - tak uważa Monika Rybczak z Hiper-com Poland. W ostatnim okresie produkcyjnym, wytworzono go u nas więcej, niż jest w stanie wchłonąć polski rynek. Teraz towar trzeba po prostu sprzedać.
To, że cukier mocno tanieje, widać zresztą od dawna także w oficjalnych danych. Zgodnie z najnowszym pełnym odczytem inflacji GUS, w maju cukier był o 33,6 proc.tańszy niż przed rokiem i o 3,1 proc. tańszy w porównaniu do kwietnia. GUS bada ceny konsumpcyjne, wyraźny spadek widać też w danych publikowanych przez Ministerstwo Rolnictwa, które dotyczą ceny uzyskiwane przez producentów.
Cena cukru spada miesięczny raport Ministerstwa Rolnictwa
Cukier tanieje między innymi dlatego, że jesienią ubiegłego roku został zniesiony system kwot cukrowych, czyli ograniczeń narzucanych na producentów. Wcześniej rynek cukru był w Unii mocno regulowany. Obowiązywały między innymi kwoty cukrowe ograniczające produkcję, wyliczane dla poszczególnych krajów, minimalna cena skupu buraków cukrowych czy system zarządzania nadwyżkami. Dodatkowo towar ten tanieje na światowych giełdach rolnych.
To, czy cukier nadal będzie tanieć, zależy od kilku czynników. Ceny mogą wzrosnąć, jeśli polskim producentom uda się wyeksportować nadwyżki - pod warunkiem, że sprzedaż za granicą będzie opłacalna. - Jeśli wytwórcy nie postawią na eksport, zapewne ceny artykułu w sklepach jeszcze spadną - mówi Monika Rybczak z Hiper-com Poland.
Kluczowe są zbiory buraka cukrowego. Według przedstawiciela Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, dr Piotra Szajnera, trudno je prognozować, choć na razie trwająca susza wskazuje, że mogą być niższe niż w ubiegłym roku. A rynek w Polsce nie działa oczywiście w odosobnieniu, ceny u nas zależą także od zbiorów w innych miejscach na świecie (cukier z buraków cukrowych stanowi ok. 20 proc. światowej produkcji cukru). Dr Szajner szacuje, że biorąc pod uwagę cykl koniunkturalny w cukrownictwie, cukier może zacząć drożeć dopiero w połowie przyszłego roku - pod warunkiem, że nie będzie żadnych zaskakujących wydarzeń.