Realizacja odcinka S19 Podgórze - Kamień to krok zbliżający kierowców do wygodniejszego podróżowania po wschodniej Polsce. Ma być przejezdny za trzy lata. To też część szlaku Via Carpatia, który ma połączyć państwa bałtyckie z południem Unii Europejskiej i jej wschodnimi sąsiadami.
Umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad podpisał Budimex. Umowa ma wartość 333,5 mln zł brutto i 271 mln zł netto. Wykonawca ma 34 miesiące na zbudowanie drogi (na etapie realnych prac budowlanych nie będą liczone okresy zimowe, od 15 grudnia do 15 marca).
Odcinek Podgórze - Kamień będzie powstanie, podobnie jak wszystkie ostatnio ofertowane drogi, w systemie zaprojektuj i buduj. Czyli to wykonawca - w tym przypadku Budimex - zajmuje się zaprojektowaniem drogi, uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji, a potem wybudowaniem drogi i zdobyciem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
W ramach inwestycji ma powstać dwujezdniowa droga ekspresowa z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, a także 5 mostów, 8 wiaduktów i dwa węzły drogowe.
Jak podaje GDDKiA w komunikacie, trasa Via Carpatia na Podkarpaciu ma mieć długość 169 km. Kierowcy całym fragmentem od Lublina do Rzeszowa będą mogli według planów pojechać w 2021 roku. Jak na razie w użytkowaniu jest 30 km, blisko 35 km na etapie realizacji, 19,4 km w przetargu, a w przypadku 85 km w opracowaniu jest koncepcja programowa. Odcinki, które będą realizowane, mają być współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy, którego idea sięga 2006 roku. Ma przebiegać od Litwy po Grecję. W Polsce ma mieć długość ponad 700 km i prowadzić głównie drogą S19. Będzie przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Przebieg Via Carpatia fot. Ministerstwo Infrastruktury / Twitter