Otwarty odcinek S3 prowadzi od węzła Lubin Południe do węzła Lubin Północ. Ma długość ok. 9,6 km. W jego ramach otworzono również węzeł Lubin Zachód.
Cały odcinek objęty kontraktem ma długość ok. 11,3 km. Jego krótki fragment udostępniono kierowcom jeszcze w czerwcu, gdy z pompą, w obecności m.in. ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, otwierany był "sąsiedni" odcinek S3 - pomiędzy węzłami Lubin Południe a Legnica Południe. Rzecznik prasowy GDDKiA tłumaczył wówczas, że kończą się "pracę na 33 kilometrach drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Lubin Północ a Legnica Południe, przy czym do użytku dla kierowców oddana zostanie 24-kilometrowa część tej drogi".
Wówczas cały odcinek Lubin Północ - Lubin Południe nie mógł być otwarty, bo wykonawca - konsorcjum spółek Salini i Pribex - prowadził jeszcze prace przy węźle Lubin Północ. Po dwóch miesiącach jest do dyspozycji cały 33-kilometrowy odcinek Legnica Południe - Lubin Północ.
droga ekspresowa S3 - fragmenty GDDKiA
Do końca roku ma zostać oddany do użytku także ok. 14-kilometrowy fragment S3 między węzłami Lubin Północ a węzłem Kaźmierzów. Tu także wykonawcą jest konsorcjum Salini i Pribex, GDDKiA nalicza im już kary umowne za niedotrzymanie terminu. Wartość całego odcinka od węzła Kaźmierzów do węzła Legnica Południe wynosi 1,8 mld zł, z czego 992 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Również jeszcze w tym roku, zgodnie z zapewnieniami z GDDKiA, mają być gotowe dalsze fragmenty S3 na Dolnym Śląsku, na północ od Kaźmierzowa. Chodzi o odcinki Nowa Sól - Gaworzyce i Gaworzyce - Kaźmierzów o łącznej długości ponad 33 km. Wykonawcami zadań są tu firmy Dragados oraz konsorcjum Mirbud - PBDIM Erbedim.
Dalej na północ, aż do Szczecina, droga S3 jest już przejezdna, choć między Nową Solą a Zieloną Górą oraz na moście na Odrze w Cigacicach na północ od Zielonej Góry na razie tylko jednym pasem w każdą stronę. W pierwszym przypadku druga nitka ma być gotowa pod koniec 2018 r., zaś w przypadku mostu na Odrze - w 2019 r. Nie jest jeszcze gotowe także 70 km S3 między Szczecinem a Świnoujściem - ale to ma się zmienić do 2022 r.
Także do końca roku kierowcy powinni pojechać nowym fragmentem S3 na południe - od węzła Legnica Południe do węzła Bolków. Nie ma jeszcze z kolei podpisanej umowy na fragment od Bolkowa do granicy z Czechami. Zgodnie z planami GDDKiA, ten odcinek miałby być gotowy za 5 lat.
Docelowo droga ekspresowa S3 będzie miała długość ponad 520 km i połączy północny zachód z południowym zachodem kraju - zespół portów morskich Szczecin - Świnoujście z Lubawką, gdzie znajduje się granica polsko-czeska. Ogólnie S3 jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. Jej kontynuacją na terenie Republiki Czeskiej jest trasa D11.
***