Inauguracja prac miała miejsce "przy okazji" kampanii wyborczej. Wraz z wiceministrem infrastruktury obecny był m.in. kandydat na prezydenta Warszawy Patryk Jaki.
Wykonawcą blisko 15-kilometrowego odcinka między węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego będzie spółka Polaqua. Umowę podpisano w maju ubiegłego roku, dotychczas trwały głównie prace projektowe.
Budowa została podzielona na dwa zadania - ok. 5,6 km od węzła Lubelska (bez węzła) do węzła Konik (z węzłem) oraz ok. 9 km od węzła Konik (bez węzła) do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Łączny koszt kontraktów na te zadania to 502,5 mln zł (kolejno 200,2 mln zł i 302,3 mln zł). Odcinki mają być gotowe w połowie 2020 r. Powstaną po dwa pasy w każdą stronę, ale z rezerwą pod trzecie pasy.
. GDDKiA
O ile spod Warszawy, z węzła Konotopa na zachodzie stolicy, można już dojechać autostradą A2 aż do Niemiec, o tyle na wschód od miasta prace dopiero się rozpoczynają. Docelowo autostrada ma dochodzić aż do granicy z Białorusią.
Gotowa jak na razie, od 2012 r., jest tylko 21-kilometrowa autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego. Na wschód od Mińska Mazowieckiego na razie budowa w ogóle nie ruszyła, i jeszcze chwilę potrwa, zanim ruszy. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, trwają prace nad koncepcją programową dla odcinków od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec (ok. 37,5 km) oraz od Siedlec do Białej Podlaskiej (ok. 63,5 km). W pierwszym przypadku prace te mają zakończyć się w lutym 2019 r., w drugim we wrześniu 2019 r. Według planów resortu, pierwszy ze wspomnianych odcinków miałby być gotowy w 2023 r. (kosztem ok. 1,7 mld zł), drugi rok później (za ok. 3 mld zł).
Przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla odcinka A2 od Białej Podlaskiej do granicy państwa w Kukurykach pod Terespolem (ok. 32 km) został ogłoszony dopiero w zeszłym tygodniu. Ten fragment według planów także ma być gotowy w 2024 r., kosztem ok. 1,5 mld zł.
"Uzupełnieniem" autostrady A2 w Warszawie jest tzw. Południowa Obwodnica Warszawy - droga ekspresowa S2. Aktualnie jest ona gotowa od węzła Konotopa do węzła Puławska. Na III kwartał 2020 r. planowane jest zakończenie budowy odcinka między węzłami Puławska i Lubelska.
Alternatywnie, od węzła Konotopa do węzła Lubelska będzie można dojechać, objeżdżając Warszawę od północy drogą S8 (czy bardziej - przejeżdżając przez północną część miasta) do Marek, a stamtąd drogą S17. Tyle, że większość odcinka S17 od Marek do węzła Lubelska jeszcze nie ma nawet decyzji środowiskowej, o koncepcji programowej czy umowie na projekt i budowę nie wspominając.
***