Podwykonawcy Astaldi nie blokują już drogi S17. PKP PLK: wypłaciliśmy 40 mln zł

Już około 40 mln zł wypłacono podwykonawcom Astaldi - poinformowała spółka PKP PLK. Podwykonawcy, współpracujący z Włochami, w czwartek w ramach protestu zablokowali drogę DK17, łączącą Lublin ze stolicą.

Astaldi z powodu kłopotów finansowych zerwało współpracę z firmami zatrudnionymi przy remoncie linii kolejowych Lublin-Warszawa i Poznań-Wrocław. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały wypłacenie im należności, szacowanych na 115 mln złotych.

PKP PLK rozwiązały umowę z włoskim gigantem Astaldi, po tym jak firma wycofała się z modernizacji linii kolejowych pomiędzy Lublinem a Dęblinem oraz granicą województwa dolnośląskiego a Lesznem.

Do spółki wpłynęło 106 roszczeń od podwykonawców na kwotę 115 mln zł" - podsumował członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch.

Jak dodał, pieniądze będą wypłacane przez PKP PLK po potwierdzeniu zasadności roszczeń. "Każda firma otrzyma w przyszłym tygodniu informację, na jakim etapie jest sprawdzane roszczenie, a równolegle realizujemy przelewy na konta tych podwykonawców, których wnioski zostały sprawdzone i zatwierdzone", wyjaśnił.

Zarząd PKP PLK poinformował, że 29 października odbędzie się kolejne spotkanie z podwykonawcami. Firma Astaldi tłumaczy, że umowy z podwykonawcami zostały zerwane z powodu rosnących kosztów, przekraczających wartość umów.

Blokada ronda w Żyrzynie przez podwykonawców AstaldiBlokada ronda w Żyrzynie przez podwykonawców Astaldi Gazeta.pl

Protest podwykonawców

W czwartek firmy, które współpracowały z Astaldi jako podwykonawcy w kontraktach kolejowych, rozpoczęły oficjalny protest. Od rana ciężarówki i maszyny budowlane blokowały rondo w Żyrzynie na trasie Lublin - Warszawa. Z informacji przekazanych nam przez policję wynika, że akcja protestacyjna zakończyła się przed godziną 21.

Problemy Astaldi

Problemy firmy Astaldi wyszły na jaw na początku października. Zgłosiła się ona wtedy do sądu o ochronę przed wierzycielami. Włosi chcą przeprowadzić restrukturyzację. W Polsce Astaldi bierze udział w kilku dużych inwestycjach drogowych (m.in. na S7 i S8) – GDDKiA zapewnia, że na wszystkich z sześciu kontraktach prowadzone są prace.

Wartość umów realizowanych przez Astaldi to 4 mld zł, do wykonania zostały prace o wartości ok. 2,3 mld zł. Astaldi bierze też udział w budowie II linii metra w stolicy.