Polacy dzwonią na potęgę. Darmowy roaming przynosi milionowe straty operatorom

Robert Kędzierski
Można się było tego spodziewać, ale nie w takim stopniu. Wprowadzenie darmowego roamingu sprawiło, że Polacy przebywający za granicą zaczęli dzwonić znacznie częściej. Operatorzy ponoszą z tego tytułu spore straty.

Polskie telekomy przez rok obowiązywania zasady Roam Like At Home, która pozwala na rozmowy do i zza granicy bez naliczania dodatkowych opłat, straciły 307 mln zł.  Polscy konsumenci dzwonią bowiem najwięcej w Unii - poinformował Marcin Cichy, szef Urzędu Komunikacji Elektronicznej podczas posiedzenia sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Polacy doskonale wiedzą jak działa nowa usługa. 

Rozpoznawalność RLAH jest na poziome 42 proc., a pozytywne oceny obejmują ponad 60 proc. osób, które korzystają z usług w roamingu.

- stwierdził Cichy. 

Polacy dzwonią coraz więcej

Wprowadzenie usługi RLAH jest zdaniem UKE bezpośrednią przyczyną wzrostu korzystania z usług telekomunikacyjnych. W przypadku połączeń głosowych średnia unijna wynosi 18 minut na użytkownika. Mieszkańcy naszego kraju wydzwaniają średnio 72 minuty. 

Jeśli popatrzymy na to, ile Polacy realizują połączeń wychodzących jesteśmy jednym z krajów Unii Europejskiej z najwyższym wskaźnikiem

- wyjaśnił szef Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Wzrost w zakresie połączeń wychodzących wyniósł 200 proc., przychodzących - 50 proc. Ponad 100 proc. wzrostu odnotowano w przypadku wiadomości SMS.

Kraje, w relacji do których Polacy najwięcej korzystali z roamingu to przede wszystkim: Włochy, Francja, Wielka Brytania, Holandia i Niemcy.

Polacy za granicą surfują mobilnie 

Największy wzrost zużycia dotyczy transmisji danych - wyniósł 1255 proc.

Rekordzista w Polsce, jeśli chodzi o korzystanie z transmisji danych zużył 491 431 MB w rok. To rekord, jaki osiągnął Polak, korzystając z roamingu i transmisji danych. To dużo więcej niż średnia, która wynosi 431 MB

- wyjaśnił Marcin Cichy. 

Porównanie dotyczy lipca 2017 r. do tego samego okresu rok wcześniej.

Operatorzy mogą naliczać opłaty

Unijna regulacja RLAH (Roam Like at Home) odbiła się na wynikach finansowych większości operatorów komórkowych w Polsce. W związku z tym już cała czwórka (Orange, Plus, Play i T-Mobile) otrzymała od Urzędu Komunikacji Elektronicznej  zgodę na wprowadzenie dodatkowych opłat za roaming. 

Od lipca 2017 do czerwca 2018 r. operatorzy z tytułu realizacji RLAH uzyskali 525 mln przychodu przy kosztach wynoszących 832 mln zł. Strata telekomów wynosi więc 305 mln zł.

Czytaj też: Szukasz internetu na kartę, z krótką umową, roamingiem? Znamy oferty

Opłaty naliczane są głównie w przypadku klientów korzystających z ofert "na kartę" i nowych abonentów. Telekomy boją się bowiem zmieniać umowy w przypadku już zawartych umów w obawie przed ich wypowiedzeniem. 

Źródło: telko.in, Wirtualne Media