Znakomity rok PKP Intercity. Liczba pasażerów szybko rośnie, ale rośną też opóźnienia

PKP Intercity podsumowało 2018 rok. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku z usług przewoźnika skorzysta łącznie ponad 46 mln pasażerów. O 8 procent więcej niż w 2017.

Przy okazji prezentacji pierwszego Pendolino wyposażonego w instalację umożliwiającą korzystanie z bezprzewodowego internetu, PKP Intercity podsumowało mijający rok. Na uwagę zasługują zwłaszcza statystyki dotyczące liczby przewiezionych pasażerów, które wskazują, że Polacy coraz chętniej wybierają pociąg. 

Rekordowe wakacje i znakomity rok PKP Intercity

Znakomity wynik, jeżeli chodzi o liczbę pasażerów PKP Intercity miało w okresie letnim. Od początku czerwca do końca sierpnia z usług przewoźnika skorzystało niemal 13,5 miliona pasażerów. Oznaczało to wzrost o 8 procent w stosunku do roku 2017, gdy pociągi w lecie wybrało 12,5 miliona podróżnych. Wzrost będzie jednak bardziej imponujący, gdy porównamy to z 2015 rokiem, w którym w okresie letnim pociągami PKP Intercity podróżowało ledwo 9 mln pasażerów. 

Nie tylko w wakacje Polacy coraz chętniej korzystają z kolei. Prognozy na bieżący rok wskazują, że PKP Intercity przewiezie w tym roku więcej niż 46 mln pasażerów, o 8 procent więcej niż w 2017. Biorąc pod uwagę fakt, że od stycznia do listopada z usług przewoźnika skorzystało 42,5 mln pasażerów ta prognoza jest więcej niż prawdopodobna - w okresie świąteczno-noworocznym liczba pasażerów zawsze rośnie w stosunku do zwykłych dni. 

Pasażerowie kolei robią się też coraz bardziej samodzielni. Już 54 procent pasażerów kupuje bilety w kanałach samoobsługowych, czyli przez internet, aplikacje mobilne lub w biletomatach. Można się zastanawiać na ile spowodowane jest to zbyt małą ilością kas, a na ile klienci przewoźnika chcą to robić, ale nie ulega wątpliwości, że samodzielne kupowanie biletu jest, po prostu, wygodniejsze niż stanie w kolejce. I to nawet biorąc pod uwagę fakt, że np. serwis online PKP Intercity służący kupowaniu biletów nie jest zbyt intuicyjny i sprawia czasem problemy nawet użytkownikom kupującym bilety regularnie (jak autor tekstu). 

To czym PKP Intercity się nie chwaliło dzisiaj, to rosnąca skala opóźnień pociągów. Każdy kolejny kwartał 2018 roku był pod tym względem gorszy niż poprzedni. Rosnąca liczba pasażerów dowodzi, że nie przeszkadza to jednak aż tak, jak wskazywałaby lektura tweetów niezadowolonych podróżnych. 

Będzie można wybrać miejsce na mapie składu? 

Pasażerowie PKP Intercity narzekają na wiele rzeczy. Wśród nich znajdują się tak prozaiczne sprawy, jak możliwość wybierania miejsca w pociągu na graficznym schemacie pociągu (dzięki czemu można np. uniknąć przydzielenia miejsca tyłem do kierunku jazdy, czego wiele osób nie lubi). Dotychczas miejsca przydzielane były w dużej mierze losowo, podczas gdy inni przewoźnicy w naszej części Europy już takie rozwiązania wdrożyli - np. Ceské dráhy. Czeski przewoźnik umożliwia też np. zakup biletów międzynarodowych przez internet, co PKP IC osiągnęło tylko w przypadku jednego połączenia. 

PKP Intercity obiecuje, że te problemy przynajmniej częściowo znikną w 2019 roku. Przewoźnik planuje wprowadzenie internetowej sprzedaży biletów na kolejne połączenia międzynarodowe. Planuje też wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego wybór miejsca na graficznym schemacie pociągu - przynajmniej w przypadku pociągów obsługiwanych składami zespolonymi (Pendolino, Dart, Flirt). 

Przewoźnik planuje także szereg usprawnień w zakresie dostępności swojej oferty dla osób z niepełnosprawnościami. Strona internetowa przewoźnika ma zostać dostosowana do standardów WCAG 2.0, a aplikacja mobilna ma być bardziej dostępna dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Przewoźnik obiecuje też modernizację formularza do zamawiania asysty. 

Oczywiście PKP Intercity planuje też dalsze inwestycje w swój tabor. Modernizowane będą zarówno wagony, jak i lokomotywy. 

2019 r. na pewno przyniesie wiele wyzwań związanych z umacnianiem naszej pozycji największego, narodowego przewoźnika. Nieustannie pracujemy nad tym, aby zapewnić naszym pasażerom coraz wyższy komfort podróżowania. Rok 2018 był dla nas niezwykle intensywny zarówno pod kątem liczby zrealizowanych inwestycji, jak również nowych rozwiązań, które udało nam się wdrożyć. Bardzo cieszy nas fakt, że pasażerowie doceniają nasze działania i coraz chętniej korzystają z usług PKP Intercity. Jestem przekonany, że 2019 r. przyniesie kolejny postęp w rozwoju spółki m.in. pod względem realizowanych inwestycji taborowych

- mówił Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Więcej o: