Media wspierające PiS hojnie obdarowane reklamami przez państwowe spółki. Jest raport

Spółki Skarbu Państwa najchętniej reklamują się w pismach prawicowych. Chwalenie polityki PiS może być bardzo opłacalne. Niektóre tytuły uzyskują nawet 45 proc. przychodów z reklamowania państwowych gigantów.
Zobacz wideo

"Gazeta Polska" znalazła się na szczycie listy gazet, w których chętnie reklamują się państwowe spółki. Jak informują Wirtualne Media tytuł powiązany ze spółką Srebrna uzyskał od państwowych gigantów reklamy o wartości 8,8 mln zł. Stanowi to najwięcej, bo 45 proc. przychodów z tego tytułu, które wyniosły blisko 20 mln zł. 

Srebrna to spółka stworzona w roku 1995 m.in. przez ludzi PiS - m.in. Lecha Kaczyńskiego, Marka Suskiego, Adama Lipińskiego. Posiada udziały w spółkach wydających portal "Niezależna.pl", oraz "Gazeta Polska Codziennie".

60 mln zł w rok?

"Sieci prawdy", inny prawicowy tytuł, z reklam pochodzących od spółek skarbu państwa uzyskał 26 mln zł, czyli blisko 40 proc. swoich reklamowych przychodów. To z kolei najwyższa kwota w zestawieniu.

SSP wydały też 13 mln zł na reklamę w "Do Rzeczy", co stanowi 22 proc. przychodów tytułu. "Wprost" uzyskał od spółek skarbu państwa reklamy za 11 mln zł, co stanowi ok. 10 proc. przychodów. 

Łącznie wydatki mogły osiągnąć nawet 60 mln zł w roku 2018 - wynika z raportu prof. Tadeusza Kowalskiego z Uniwersytetu Warszawskiego. Szacunki opierają się na cennikach reklamy i mogą nie zawierać rabatów. 

Dla porównania "Newseek Polska" z tego samego źródła uzyskał zaledwie 0,91 proc. finansowania (937 tys. zł.). 

Spółki się reklamują, wyniki coraz gorsze

Wirtualne Media zwracają uwagę na to, że państwowe spółki zdają się nie przejmować spadającym nakładem tytułów, w których się reklamują. "Sieci Prawdy" mają dla przykładu wyniki sprzedaży gorsze o 42 proc. - z poziomu 76 tys. sprzedanych gazet na początku funkcjonowania spadły do poziomu 44,2 tys. W 2018 roku wyniki tytułu były gorsze o niemal 30 proc. w porównaniu z rokiem 2017. 

embed

Czytaj też: Minister Teresa Czerwińska "będzie próbowała dotrzeć do prezesa" w sprawie obietnic PiS 

"Do Rzeczy" również odnotował spadek wynoszący 37 proc. - z poziomu 55 tys. w roku 2015 do 34,5 tys. w roku 2018. Pogorszenie czytelnictwa odnotowała też "Gazeta Polska". Warto pamiętać, że większość z tych tytułów prowadzi własne serwisy internetowe. 

Dla porównania "Newsweek" w zeszłym roku odnotowywał sprzedaż na poziomie ok. 90 tys., a "Polityka" 100 tys.

Wśród najhojniejszych reklamodawców wymienić można Orlen, Energę, PZU. Na liście nie brakuje też Totalizatora Sportowego czy PKO BP i innych państwowych spółek.