"Gazeta Polska" znalazła się na szczycie listy gazet, w których chętnie reklamują się państwowe spółki. Jak informują Wirtualne Media tytuł powiązany ze spółką Srebrna uzyskał od państwowych gigantów reklamy o wartości 8,8 mln zł. Stanowi to najwięcej, bo 45 proc. przychodów z tego tytułu, które wyniosły blisko 20 mln zł.
Srebrna to spółka stworzona w roku 1995 m.in. przez ludzi PiS - m.in. Lecha Kaczyńskiego, Marka Suskiego, Adama Lipińskiego. Posiada udziały w spółkach wydających portal "Niezależna.pl", oraz "Gazeta Polska Codziennie".
"Sieci prawdy", inny prawicowy tytuł, z reklam pochodzących od spółek skarbu państwa uzyskał 26 mln zł, czyli blisko 40 proc. swoich reklamowych przychodów. To z kolei najwyższa kwota w zestawieniu.
SSP wydały też 13 mln zł na reklamę w "Do Rzeczy", co stanowi 22 proc. przychodów tytułu. "Wprost" uzyskał od spółek skarbu państwa reklamy za 11 mln zł, co stanowi ok. 10 proc. przychodów.
Łącznie wydatki mogły osiągnąć nawet 60 mln zł w roku 2018 - wynika z raportu prof. Tadeusza Kowalskiego z Uniwersytetu Warszawskiego. Szacunki opierają się na cennikach reklamy i mogą nie zawierać rabatów.
Dla porównania "Newseek Polska" z tego samego źródła uzyskał zaledwie 0,91 proc. finansowania (937 tys. zł.).
Wirtualne Media zwracają uwagę na to, że państwowe spółki zdają się nie przejmować spadającym nakładem tytułów, w których się reklamują. "Sieci Prawdy" mają dla przykładu wyniki sprzedaży gorsze o 42 proc. - z poziomu 76 tys. sprzedanych gazet na początku funkcjonowania spadły do poziomu 44,2 tys. W 2018 roku wyniki tytułu były gorsze o niemal 30 proc. w porównaniu z rokiem 2017.
Czytaj też: Minister Teresa Czerwińska "będzie próbowała dotrzeć do prezesa" w sprawie obietnic PiS
"Do Rzeczy" również odnotował spadek wynoszący 37 proc. - z poziomu 55 tys. w roku 2015 do 34,5 tys. w roku 2018. Pogorszenie czytelnictwa odnotowała też "Gazeta Polska". Warto pamiętać, że większość z tych tytułów prowadzi własne serwisy internetowe.
Dla porównania "Newsweek" w zeszłym roku odnotowywał sprzedaż na poziomie ok. 90 tys., a "Polityka" 100 tys.
Wśród najhojniejszych reklamodawców wymienić można Orlen, Energę, PZU. Na liście nie brakuje też Totalizatora Sportowego czy PKO BP i innych państwowych spółek.