Premier Mateusz Morawiecki wraz z podległymi mu ministrami, infrastruktury Andrzejem Adamczykiem oraz inwestycji i rozwoju Jerzym Kwiecińskim, w maju zeszłego roku zaprezentowali nowy program inwestycyjny rządu - "Mosty dla regionów". Dzięki niemu w Polsce do 2025 roku mają powstać 22 przeprawy, głównie w mniej zurbanizowanych regionach.
Na konwencji PiS, która odbyła się w Przysusze szef rządu jako jedną ze sztandarowych inwestycji wskazał przeprawę łączącą Kazimierz i Janowiec, niewielkie aglomeracje położone w okolicy Puław.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju opublikowało listę gmin, które złożyły wnioski o dofinansowanie na budowę mostów. Na liście zabrakło zarówno Kazimierza jak i Janowca.
To był „most wyborczy. Nikt z rządu nie rozmawiał z nami na temat tej inwestycji. Poza tym wymagania techniczne były olbrzymie. Most m. in. miał spełniać wymogi militarne. A to są olbrzymie koszty, na które gminy nie stać
- stwierdził wójt gminy Janowiec Jan Jacek Gędek cytowany przez "Dziennik Wschodni". Dodał też, że most kosztowałby 200-300 mln zł, a warunkiem uzyskania finansowania jest udział własny na poziomie 20 proc. Gmina musiałaby więc znaleźć 40-60 mln zł na budowę samego mostu, a ponadto ponieść koszty związane z budową dróg dojazdowych.
Przeprawa w Kazimierzu i Janowcu nie powstanie, ale nie oznacza to, że program rządowy nie cieszy się zainteresowaniem. Jak informuje ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w programie Mosty dla Regionów wpłynęło 75 wniosków. O dofinansowanie dokumentacji projektowej ubiegają się samorządy wszystkich szczebli z 14 województw, w tym najwięcej z Małopolski - 22. Jedynie samorządy z województw pomorskiego i zachodniopomorskiego nie złożyły wniosków.
W ramach naboru samorządy wnioskowały o ponad 86 milionów złotych dofinansowania na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do realizacji inwestycji. Szacowany przez wnioskodawców późniejszy koszt budowy przepraw, dla których złożono wnioski, wynosi ponad 4 miliardy złotych. Na realizację programu Mosty dla Regionów rząd przeznaczył około 2,3 miliarda złotych.
Czytaj też: Opozycja grzmi, że rząd kradnie nasze pieniądze z OFE. Szef PFR: To demagogia, a nie ekonomia
Zgodnie z zapisami Ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, inwestycje przygotowane w ramach programu Mosty dla Regionów będą mogły uzyskać dofinansowanie na etap budowy ze środków Funduszu Dróg Samorządowych, którymi dysponuje Minister Infrastruktury. Maksymalna dopłata wynosi 80 proc.
Ze względu na dużą liczbę złożonych wniosków pierwszych decyzji możemy spodziewać się w połowie roku – zapowiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.