Sejm. Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych przyjęta

Sejm przyjął ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Za projektem zagłosowało 381 posłów, przeciw było 6, 27 wstrzymało się od głosu. 

Ustawa zakłada powołanie funduszu, z którego dofinansowane będzie przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Odbudowa lokalnego transportu publicznego jest jednym z elementów tak zwanej "nowej piątki PiS". 

Zgodnie z nowym prawem dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie funduszu rozwoju przewozów autobusowych w 2019 roku wyniesie 300 milionów złotych, a w latach kolejnych, 800 milionów złotych. 

Środki funduszu mają być organizowane w sposób uwzględniający opłaty, którymi obarczeni są kierowcy. Będzie to:

  • 5 proc. z wpływów z opłaty emisyjnej,
  • 55 proc. z wpływów z opłaty zastępczej o biokomponentach i biopaliwach,
  • 4 proc. z wpływów z opłaty paliwowej. 

Są także nieokreślone procentowo środki z wpływów wynikających z ustawy o transporcie drogowym, z budżetu państwa w części, której dysponentem jest minister transportu oraz z darowizn i zapisów, jak czytamy w projekcie ustawy.

Czytaj więcej: Pieniądze na odbudowę połączeń autobusowych znów ścięte. Rząd przyjął projekt ustawy

Koniec z "komunikacyjnym wykluczeniem"?

Dofinansowanie będzie dotyczyć linii komunikacyjnych, które nie funkcjonują od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem ustawy w życie oraz linii, na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie. 

Wcześniej rząd wyjaśniał, że gminy i powiaty będą organizować przetargi dla przewoźników zainteresowanych uczestnictwem w programie. Państwo będzie natomiast dofinansowywać kursy na nierentownych liniach i w nierentownych godzinach w wysokości 60-80 gr do tzw. wozokilometra.

Ustawa ma zaradzić "wykluczeniu komunikacyjnemu" czyli braku możliwości, zwłaszcza mieszkańców mniejszych miejscowości dotarcia do pracy, szkół, placówek zdrowia czy instytucji kultury.

Więcej o:
Komentarze (14)
Sejm. Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych przyjęta
Zaloguj się
  • glencok

    Oceniono 5 razy 5

    Zapewnienie transportu między miastami i wioskami to psi obowiązek państwa. Ale jak państwo jest teoretyczne i wywala 50 miliardów złotych rocznie na łapówki wyborcze, to na swoje podstawowe obowiązki musi dodatkowo doić obywateli
    Rozbujany socjal może zrobić kraj który ma kasę najpierw na pokrycie wszystkich swoich podstawowych zadań, ale w durnej republice bananowej Kaczyńskiego utrzymanie się na siłę przy korycie pisu to najważniejsze zadanie finansowe państwa

  • taroudant

    Oceniono 3 razy 3

    Żaden autobus nie odjedzie, ale w fundusz znajdzie zatrudnienie setka Misiewiczów.

  • remo29

    Oceniono 1 raz 1

    > limit wydatków (...) na dofinansowanie funduszu rozwoju przewozów autobusowych w 2019 roku wyniesie 300 milionów złotych, a w latach kolejnych, 800 milionów złotych.

    Śmiechłem.
    - Czy ta żarówka naprawdę będzie świecić 10 lat?
    - Oczywiście. Dajemy na to 2 lata gwarancji.

  • sarenmaster

    Oceniono 1 raz 1

    "...całe życie tyrał w hucie, a do huty dokładali.
    Cała jego ciężka praca, wszystko było chu.a warte..."

  • antyruski

    Oceniono 1 raz 1

    Oj, a przecież Kaczafi obiecywał w przemówieniu "dziesiątki miliardów" na PKS-y, kto mu ukradł ten srebrny Księżyc?

  • tedj

    0

    "Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie funduszu rozwoju przewozów autobusowych w 2019 roku wyniesie 300 milionów złotych, a w latach kolejnych, 800 milionów złotych. "
    Tegoroczna dotacja dla TVPIS to 1,3 MILIARDA złotych.

  • tygrys102

    0

    sejmowi kretyni z pis i kuku wszystko uchwalą co im łotry każą...nawet swoją zagładę !

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX