Szykuje się totalna przebudowa 100 km autostrady A4. Rozpoczyna się analiza

Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał 23 maja 2019 r. umowę na wykonanie analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz ze studium korytarzowym rozbudowy autostrady A4 na ponad 100-kilometrowym odcinku od Wrocławia do Krzyżowej. Dokumentację zrealizuje firma WYG International Sp. z o.o. z Warszawy. Wartość umowy to 1,7 mln zł. Wykonawca na realizację zadania ma 270 dni od podpisania umowy.
Zobacz wideo

Jak informuje resort infrastruktury, zadaniem projektantów będzie przeanalizowanie możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4. W ramach prac przygotowawczych przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty:

  • rozbudowa istniejącej autostrady A4: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);

  • budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po obecnym śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem, przeanalizowane zostanie wyburzenie obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;

  • budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowane zostanie wyburzenie obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

Analiza pozwoli na podjęcie decyzji dotyczących kompleksowych rozwiązań dla tego odcinka A4 i dokonanie optymalnego wyboru dostosowania autostrady do potrzeb użytkowników.

Szacuje się, że cała inwestycja przebudowy odcinka A4 Wrocław-Krzyżowa może kosztować ponad 6 mld zł.

Autostrada ma ponad 80 lat

Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostrady w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku.

Jak zauważa GDDKiA, odcinek Wrocław-Krzyżowa nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.

Zobacz wideo
Więcej o: