Jak informuje resort infrastruktury, zadaniem projektantów będzie przeanalizowanie możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4. W ramach prac przygotowawczych przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty:
Analiza pozwoli na podjęcie decyzji dotyczących kompleksowych rozwiązań dla tego odcinka A4 i dokonanie optymalnego wyboru dostosowania autostrady do potrzeb użytkowników.
Szacuje się, że cała inwestycja przebudowy odcinka A4 Wrocław-Krzyżowa może kosztować ponad 6 mld zł.
Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostrady w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku.
Jak zauważa GDDKiA, odcinek Wrocław-Krzyżowa nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.