Zakopianka coraz bliżej. Ruszają próby obciążeniowe odcinka najwyżej położonej drogi w Polsce

Jak poinformowała firma PORR, 11 czerwca rozpoczną się próby obciążeniowe III odcinka zakopianki. Wg danych wykonawcy jest to najwyżej położona droga w Polsce. Gdy projekt zostanie sfinalizowany, pojedziemy nią z Krakowa do Zakopanego niemal 50 m nad ziemią.
Zobacz wideo

Projekt budowy zakopianki ruszył w 2016 r. Trasa będzie miała łączną długość 102 km. Będzie prowadziła odcinkiem drogi krajowej nr 7 z Krakowa do Rabki-Zdroju. Wiadukt na III odcinku zakopianki, który buduje firma PORR będzie przebiegał dokładnie na wysokości 48, 92 m nad ziemią. Jutro będą prowadzone próby obciążeniowe, które - jeśli się powiodą - przybliżają termin zakończenia inwestycji.

Trzyczęściowa inwestycja

Zakopiankę podzielono na trzy odcinki, realizowane w ramach trzech oddzielnych kontraktów: Lubień–Naprawa (7,6 km), Naprawa–Skomielna Biała (3 km z tunelem) i Skomielna Biała–Chabówka (6,1 km). W miejscowości Skomielna Biała, w ramach realizacji odcinka nr 3, powstaje 12-przęsłowy wiadukt o rozpiętości teoretycznej 992 m.

 

Jest to najdłuższy obiekt budowany w ramach tej inwestycji. Układ nośny wiaduktu został zaprojektowany jako wieloprzęsłowa belka ciągła o przekroju skrzynkowym, wspierana na dwóch rodzajach filarów. Wysokość najwyższego filara bez systemu nośnego wynosi 43 m. Jak podaje krakowski oddział GDDKiA, trzeci etap budowy zakopianki to inwestycja o wartości ponad 615 mln zł brutto. Głównym wykonawcą jest włoska firma Salini Impregilo. Urzędnicy szacują postęp prac na ok. 88,5 proc.

Zobacz wideo