YouGov BrandIndex to międzynarodowe badania kondycji i wizerunku marek z różnych sektorów handlu detalicznego. W Polsce przeprowadza je agencja Inquiry, zajmująca się analizami rynku detalicznego dla sieci sklepów i centrów handlowych. Badanie YouGov BrandIndex pokazuje m.in. reakcje konsumentów na kampanie reklamowe i przekazy medialne na temat różnych marek.
Z badań YouGov BrandIndex wynika, że aż 75 proc. dorosłych Polaków robi zakupy w sklepach Biedronka. Mimo to zakupy w tej sieci rekomenduje jedynie 30 proc. badanych. Lepszy wynik uzyskał Lidl. W sklepach niemieckiej sieci kupuje mniej Polaków, bo 59 proc., ale aż 70 proc. spośród nich poleciłoby zakupy w Lidlu. W sklepach Auchan, Carrefour, Tesco i Kaufland zakupy robi między 25 a 40 proc. badanych. Ten ostatni odnotował ostatnio wyraźną poprawę wizerunku. Dlaczego tak się dzieje?
W obliczu silnej konkurencji Kaufland walczy o klienta podążając za nowymi trendami: zwiększenie oferty zdrowej żywności, propagowanie trendu eko, wprowadzenie zamienników jednorazowych naczyń i sztućców czy wspieranie polskich producentów w ramach programu „Startup by Kaufland”. Te działania nie pozostają bez echa wśród konsumentów, którzy mają coraz lepsze zdanie na temat marki Kaufland.
- wyjaśnia agencja Inquiry.
Firmą, która wyraźnie traci w oczach polskich konsumentów jest Tesco. Wynika to m.in. z ostatniego kryzysu tego przedsiębiorstwa, które zamyka kolejne placówki w Polsce i zwalnia pracowników.
Najpopularniejszą drogerią w Polsce jest Rossmann. W sklepach tej sieci kupuje 57 proc. respondentów, a zakupy w Rossmannie poleciłoby 73 proc. spośród nich. Drogerie Hebe wciąż są mniej popularne, ale wizerunek tej marki wyraźnie się poprawia.
Z badania YouGov BrandIndex wynika, że ubrania i sprzęt sportowy Polacy kupują najchętniej w sklepach sieci Decathlon (w tej sieci kupuje 16 proc. dorosłych Polaków) i 4F (11 proc.). Po produkty umożliwiające naprawy i remonty polscy konsumenci chodzą najczęściej do Castoramy (25 proc.), a swoje mieszkania i domy wyposażają w sklepach IKEA (37 proc.).
A co z branżą odzieżową? Ubrania Polacy kupują najchętniej w Pepco (30 proc. badanych), H&M (22 proc.) i Reserved (15 proc.), z kolei w buty zaopatrują się w sklepach CCC (28 proc.) i Deichmann (15 proc.)